2018. március 12., hétfő

boruch ato - áldott vagy

tegnap reggel erre ébredtem, vagy még nem is ébredtem, hanem álmodtam,dallammal:

boruch ato...

ez minden héber áldás (és mindenre van áldás!) kezdő két szava

áldott vagy te... (a folytatás, amire már felébredtem Adonaj lett volna...az  Örökkévaló, de akinek a nevét, csak úgy nem is mondhatjuk ki)

engem a dallam foglakoztatott, nem akartam elfelejteni

behangoltam a hegedűm, lejátszottam rajta, ahogy még a fülemben maradt, s lekottáztam...

végül is jól ébredtem!
reggeli áldással...
Isten áldásával...de nem "úgy", hogy ő áldjon engem , hanem én őt...

neki szól a szöveg a dallammal, hogy ő az áldott! én áldom őt, mi áldjuk őt ... na nem mintha rá(m) (nk) szorulna, (vagy igen? kölcsönös is ez?) de igy van jól...ha mi fordulunk felé, s hálával, végül is a teljes reggeli imádságban ébredéskor megköszönjük, hogy felébredhettünk, hogy "visszakaptuk a lelkünket", hogy az Örökkévaló visszaadta belénk...

az áldásmondás is tulajdonképpen hála kifejezése...

Boruch Ato ...

hát ezzel ébredtem

nem felejtettem el a dallamot se, hiszen rég ivódott belém, még gyerekkoromban, később napközben már emlékeztem is rá, magátólértetődőn, csak átmenetileg felejthettem el, de álmomban tudtam!

Boruch Ato...

Adonaj...

átmenetileg megfeledkeztem róla, de finoman  jelzett...

hát akárhogy is... ne vegye senki elbizakodottságnak, de én is áldott vagyok...legalább is voltam ezen a reggelen, egész biztos!

igen, ez jó ébredés volt!

2 megjegyzés:

  1. Hát ugye a "baruch" az melléknévi igenév: áldott. csakhogy a berech =térd szóból ered, amit ige formájában arra is használnak, hogy oltani. (lebarech). Szőlót. tehát a baruch = beoltott. Vagyis, hogy a Képző (az örök-Való, ez a sajátos alakja a létigének) beoltva legyen (abba, aki beszél hozzá). Az meg hogy "nem lehet kiejteni" /"tilos"/, csak azt jelenti, hogy elvesztek a magánhangzók és emiatt nem tudjuk, hogy csak szenvedő aktívumban (piél)- yehave- vagy még gyakorítóban is(puál) - yehuva van ez az alak. tehát nem tudjuk a helyes ejtést, a legjobb igealakot. Nem tudható. A népi folklórban ez "tilossá" változott a sok tiltás között (amelyek egy része valójában szintén csak lehetetlen.)

    VálaszTörlés
  2. ma meg részben tovább álmodtam (nem az adonaj elajhenu-val, hanem: MELECH HOAJLOM -mal (Világ Királya) ugyancsak a dallammal (leviták őse lennék! -feltehető, hogy az eredetivel, kivettem megint a hegedűm, a g húron egyből lejátszottam, a boruch ato dallamát ismétli , a végén egy kis variációval, a hoajlom aj-a felmegy picit...
    h á h g h a h a g (csak az zavart, hogy előttem imádkozó(?) (ki?) háttal állt valami átlátszó fóliaféléve bugyolálva....

    VálaszTörlés