2016. március 24., csütörtök

az eltört bakelitpohár

nagyanyám
a másik

mindig fekszik
a bal könyökére dőlve
az ágya mellett
kis fekete asztal
és dohányzik
az arcszíne sárga
ő anyukám anyukája

ha rossz vagyok
bezárnak a fürdőszobába
s hiába dörömbölök
miután elfáradt az öklöm
nagymama kedvenc
bordó bakelitpoharával
mit el is török
s a farács alá dobok
hogy ne is lássam

miután a nagy csöndre
kiengednek
mélyen hallgatok
azt hiszem bűnös vagyok
jaj mit is csináltam
azzal a pohárral
szégyellem magam
bűntudattal nézek
nagyanyámra
vagy inkább sehogy
félek, szorongok

olyan vagyok mint egy
kislányremete
de nem kérdik a nagyok
hogy mi van velem
mi lett a pohárral
magamtól mondani
meg nem merem

később, emlékezem
anyukám odavezet
az ágyhoz
megpuszilni
nagyanyám
homlokát
mi nedves
azt mondják
meghalt már
de én nem értem
ezt az egészet
s csak az bánt
nem mondtam
el neki
hogy eltörtem
kedvenc poharát


kiküldenek a szobából
a nálam is kisebb
szomszédlánnyal
kukucskálunk be
az üvegajtón
valami ládát
szögellnek a padlón
abba teszik az ágyból
az én nagyanyám
még ilyet
(és hol az a pohár
ha széttörve is
már nincs a rács alatt
nyoma veszett)


nagyanyám mindig
csak az ágyában láttam
ezideig
egyszer vitték le
nagynehezen
a lépcsőn a kertbe
a virágai közé
miket még ő ültetett
de csak rövid időre
most meg elviszik
örökre

most mi megyünk ki
Goldival a kert végébe
s valahogy elvész ott
a fél pár fehér cipője
meg aztán valamikor
az utcán csatangolunk
s én belököm az árokba
sáros lesz
nem csak a cipője
ő egészbe
s én megint
bűntudatos


(micsoda gyerekkor
micsoda emlékek
végére nem érek…)

kegyetlen élet
kegyetlen gyerek
de miért fáj ma is
s akkor is fájt…
minden „rosszaság”
mint az a be nem vallott
eltört bakelitpohár…

de hát mi egy pohár
odalett a nagyanyám

s utána mindenki más
ki fölöttünk a
családfán

s kik maradtunk
megöregedett
gyerekek
felnőtt
unokák
(unokatestvérek)

mára már
nagyapák
nagyanyák






(most én is éppen
ágyban fekszem
baloldalamra dőlve
bár nem cigizem

várom az unokám
távol lakik

néha eltöri
a szemüvegem
ha a közelemben
de nem számít!


küldött puszit
az előbb
a telefonba
cuppantva

kettőt is
.
mindkét
oldalamra)



3 megjegyzés:

  1. ez egy nagyobb emlékcserepdarab ("má" 1946-ból)

    VálaszTörlés
  2. Szeretem az "emlékcserepeidet"! A rövid, "koncentrált" sorok filmszerű képeket bontanak ki.

    VálaszTörlés
  3. örülök neki...a "filmszerűség" talán azért van, mert főleg képeket, képsorokat őrzök. ami engem is meglep, hogy a szinek milyen fontosan vésődtek be : itt is a fekete, a sárga, a bordó, a fehér...pl)

    VálaszTörlés