2024. április 19., péntek

Ferge Zsuzsa emlékek

 Már napok óta nyomja a szívem Ferge Zsuzsa halálhíre, meg hogy írjak róla

de emlékeim  szedegettem, persze csak töredékét találtam meg..

de most már felrakok párat...felemlítek párat

persze személyesen később ismertem meg... de mindig odafigyeltem arra, amit szociológusként mond, mert egy humánus, hiteles, világos fejű és szívű ember volt

2008-ban véletlenül tudtam meg, hogy Kecskeméti unoka-- hogy nagyapja a makói főrabbi dr Kecskeméti Ármin, aki mellett volt az én nagyapám hitközségi elnök, és aki nagyon szépen irt is a nagyapámról...egy a makói zsidóságról szóló könyvecskében

a zsinagógájuk emlékjelenek avatásán már személyesen ismertem...

itt a kiállitáson csináltam róla ezt a képet, ahol megilletödve áll a nagyapja olajfestménye előtt,

az én nagyapám fotója is ott van a közelében (csak az a fotón nem látható, itt)



2009-ben a nagyapja összetört emléktáblájának ujraavatásán láttam először Makón



akkor futólag beszéltünk is, olvasta a blogom , és tetszett neki! (a nagyapjának az én akkor (1924-ben)  még kislány  nagynénim emlékkönyvébe irt sorait raktam be , meg  U.Zsoltnak is elküldtem, ő továbbította a kézirást levélben, neki, mire  ő  köszönte "Gonda Juli kedvességét"...


2010ben egy nevezetes ebéden voltunk együtt nagy társaságban a Korona étteremben, ami egy ugymond eredetileg jótékonysági zsidó megmozdulás volt, azt hiszem U Zsolt a Holokauszt gyermekei c könyvére is akkor gyűjtött--- nagyon emlékezetes marad ez az esemény, Nagyon megmaradt bennem ahogy a hőbőrgő szélsőjobb "radikális" antiszemita fiatalokat , kik provokáltak az ablakokon túlról besötétítve, különböző plakátotokkal, leszerelte, leszerelték, kimentek hozzájuk, szépen, halkan megbeszélni a dolgokat,  hamar, lecsilapodva (meggyőzve?)  haza is mentek "a legények". , Én meg leckét kaptam demokrációból emberiességből , a kényes kérdések megbeszélhetőségéről

(ott voltak még Szüts Miklós ( ő is mostanában halt meg) meg Székhelyi ( ő se él már),... meg sokan mások, igaz emberek, demokraták, Pestről--mikor már úgy volt, hogy megfélemlitések miatt elmarad a dolog... én is Pestről száguldottam haza  

itt egy kedves kép, mikor F ZSuzsa mellém ült a unokájával...) akkor váltottunk pár szót



meg a többiekkel...



 "




el is küldtem  vagy 7 fotót neki 

2010 május 5:

"Kedves Ferge Zsuzsa!
 
Kicsit elkésve, de azért küldöm az ígért makói koronai fotókat
 
egyben köszönve is az akkori támogató-bátorító jelenlétet:
 
gondajuli"

s a válasza:

"
Kedves Juli,
szerintem ott tegeződtünk, de ez szinte mindegy.
Nagyon köszömöm a képeket, jók.
BArátsággal

Zsuzsa


az emlékjel avató ünnepségén, valamit kérdezett tőlem , s hátrafordulva válaszolok (később az első sorból hátra mentem, nem akartam Lázár mellett díszelegni... pedig hát nagyapám jogán én is elöl maradhattam volna...) Zsuzsával együtt, de ő meg végképp a szerénység megtestesitóje volt...





 

(jelzem nagyapám másik unokája, Kanadából Dóra, is az utolsó sorba ült)


Van még egy közös vonásunk, apánk elvesztése, s ennek mérhetetlen  fájdalma, 




 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése