2017. február 25., szombat

anyu és én



a diófa alatt
anyuval ülök 
a fehér padon

még általános iskolás
kajla kamaszlány

anyu milyen elegáns
pedig a ruhát magavarrta
a blézer csomagból jöhetett
nylonharisnyáján ránc se
a trottőr cipője ragyog
de még inkább ő
ahogy mosolyog
távolságtartó kedvességgel
a fényképészre

én őt nézem
azt hiszem
kicsit csodálva is
a padon hátradőlve el
mint a festők...
munka közben
de itt én vagyok a mű
még befejezetlenül
anyámat nézem
tán el akarom lesni
hogy is kell könnyednek lenni
és szívélyesnek is
jó lenne szép tartással ülni
s ha a térdzoknim nem tekeredne el
és annyi minden 
amire vigyázni kell
egy növekvő
lánygyereknek

s az a sokminden
amit még nem is sejthet...

csak nézem anyám
kissé kérdő mosollyal
de ő rám se hederít
bár fél karja felém
mögöttem a fehér padon

...  aztán felállunk
egymás mellett jó szorosan
majdnem egyformák növésre
most én nézek a gépbe
anyám mellettem félre

úgy látszik mégis csak
menni fog ez az életféle....(?)







                                                     (ha kissé csámpásan is)





4 megjegyzés:

  1. Mennyi mindent olvashat le a fényképről, aki megélte!... Két ember viszonyát, a gondolatokat, az érzéseket (a valódit és a feltételezettet), a jelent, rajta keresztül a múltat - és még a jövendőt is!

    Úgy tűnik, édasapádra hasonlítasz inkább...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. valóban...de úgy tapasztaltam, ez a fotó másokat is megszólitott (főleg akik ismerték anyukámat is)
      tényleg apura hasonlitok (bár mostanában már nem csak)..de amit itt pedzegetek is... egy lánynak mindig az anya a minta...(apám hiánya meg más szempontból főmotivum )

      MÁS! FONTOS! SZAKMAI! Örülök, h irtál ide, hátha még itt vagy illetve visszatérsz, mert lenne egy fontos szakmai kérdésem, a festészetből: hogy van az a szakszó ill. műszó, amit arra mondanak, amikor a festő hátralép a vászontól, hogy jobban lássa úgy, hogy mit csinált..erre utalok a versben, de jó lenne bele a műszó! (évtizedekkel ezelőtt találkoztam vele egy festészeti szakkönyvben, meg is örültem neki - tehát van,csak elfeleejtettem, talán p az első betűje: te biztos tudod, esetleg franciául (is)?

      Törlés
    2. Sajnos, nem ismerem, Aliz!

      Igen, a két képen a két tekintet is "cserél"... bár egészen más gondolatot...

      Törlés
  2. Tomi Ladanyi
    A szivem faj.
    8 é.
    Gonda Julia
    nekem is!
    8 é.
    Miklos Bartos
    Julia,Anyukadra nagyon jol emlekszem !!!
    8 é.
    Gonda Julia
    örülök neki....
    8 é.
    Han Anna
    Ó de gyönyörű fotó, nekem is megsajdult a szívem!
    8 é.
    Gonda Julia
    igen, "megszólit"....
    8 é.Módosítva
    Erzsébet Bodzsár
    ... határtalanul jó szíve, kedvessége velünk!
    8 é.
    Gonda Julia
    Igen, Erzsike!
    8 é.
    Gonda Julia
    Meg is rikattàl.(de jól esett.)
    8 é.
    Erzsébet Bodzsár
    ... itt van a lelkemben!
    8 é.
    Ágnes Piskóthy
    Mindig az a szeretetteljes mosoly! Ilyenek voltak.
    8 é.
    Gonda Julia
    igen... a te anyukád is.......
    8 é.
    Imréné Nacsa
    Jó Rátok nézni,csupa szeretet voltatok!
    7 é.
    Gézáné Benke
    Emlékszem a nagycukrászdában minden nap a délutáni kávét a barátnőivel itta!!!!
    7 é.
    Katika Szekeres Ferencné
    Még én is emlékszem rá. Hosszú ideig élt.
    7 é.
    Tomi Ladanyi
    Mintha elne...
    7 é.
    Gonda Julia
    él is.... valamiképp (bennem biztos)
    7 é.
    Gonda Julia
    Gézáné Benke én erről nem is tudtam:), de egy szimplát hazafelé a piacról mindig, (most már én is tudom, mennyire kell az...sokszor eszembe jut)
    7 é.
    Gonda Julia
    Katika Szekeres Ferencné 81. évéig... nem hosszú az!!! egy anyától...a gyerekének (ami igy, a közös éveket számolva csak 46 amúgy is)
    7 é.Módosítva
    Gézáné Benke
    Elegancia,kedvesség ,báj / a szó igazi értelmében/! Kedves kép, jó nézni a két hölgyet, a lelki közelségük érezhető! Visszahozza a régi nagycukrászdás emlékeket! Minden nap jött kávézni!
    6 é.
    Gonda Julia
    http://aliz-napok.blogspot.hu/2017/02/anyu-es-en.html...
    anyu és én
    ALIZ-NAPOK.BLOGSPOT.COM
    anyu és én
    anyu és én
    Előnézet eltávolítása6 é.
    Gézáné Benke
    Igen, jól éreztem, a mély lelki kapcsolatot! A könnyed elegancia pedig.....fantasztikus volt!
    6 é.


    VálaszTörlés