2018. április 1., vasárnap

a szabadság ünnepén

igen-igen, pészach van: a szabadság ünnepe, pontosabban a kiszabadulásé, még pontosabban az Egyiptomi rabságból , rabszolgaságból való kiszabadulásé

és a szabadság a rend... ahogy József Attilától is tudjuk

de a szabadság ünneplésének a módozata is maga a "rend" - a szeder vacsora , ami meghatározott rendben folyik, a szabadság , a szabad emberség jegyében... maga a "széder" szó is rendet jelent

s "hol a szabadság a rend mindig érzem a végtelent"

innen lehet nekem a tengerhez vonzódásom


akárhogy is, de az őseim, bármilyen távoli időkben is, de rabszolgák voltak Egyiptom földjén

aztán lett nekem , saját kisgyerekszemélyemben is egy egyéves rabságom, akárhogy is nézzük
másféltől két ésfél éves koromig rab voltam a deportálásban

Örkény írása döbbentett rá igazán, a napokban újra olvasva...

hogy mi is lehet a hátterében annak, hogy miután hazatérhettünk , "szabadon", az óvoda kapujából kiszöktem...

nem birok semmi bezártságot, még a sorközepet se, mindig a szélekre ülök, kérek jegyet (közel a z ajtóhoz, a kijárathoz - bár nem szoktam menekülni, csak a szabadulhatóság tudata kell...)

ha anyám bezárt korán reggel a piacra menve, s előbb ébredtem fel, mint hazajött, kimásztam az ablakon...

nem birok még sorba állni se ... (igen, mindig kilógtam a sorból - mindenfajta értelemben is)

a tekintetem is mindig a szabad eget keresi (ha már nincs tenger a közelben, legalább azt)

a kerítéseket se szeretem (semmilyen fajtát!)

se a külsőt se a belsőt

a szabadságot szeretem

a mindenre kiterjedőt

szeretném...



7 megjegyzés:

  1. ...a sorközepet kikértem magamnak az óvodai délutáni alváskor. Csak és kizárólag szélen tudtam aludni, még olyan áron is, hogy az engedetlenségemért a sarokba ültettek. Ott aludtam el. A moziban is csak a barátnőm kedvéért ülök be középre, amúgy a kijárati ajtó széléhez kérek jegyet, ha mód van rá.
    Én még nem gondolkoztam el igazán ezen, hogy nálam mi lehet erre a magyarázat.

    VálaszTörlés
  2. A szabadulás szép ünnep. :)

    VálaszTörlés
  3. Az àm.mégha 40 év bolyongàs is követi a sivatagban....

    VálaszTörlés
  4. Eszter Heléna Görbe
    "Ahol Isten Szelleme ott a szabadság."
    Válasz4 é.
    Hirsch Manyi Maria
    szerintem amit Juli es en erzunk ahhoz semmi koze az Isten szellemenek nagyon is atelt borzalom maradvanya
    Válasz3 é.
    Eszter Heléna Görbe
    Éppen azért kell keresni !
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    jajj, nem kell minket kioktatni ezirányba ( (se)
    Válasz3 é.Módosítva
    Eszter Heléna Görbe
    Nem annak szántam, hanem jót kivántam Ott jó lenni.
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    mindenkinek megvan a maga Istene, de nekem ez a mondat valahogy nagyon idegenül hatott ebben a kontextusban! csak nem akartam reagálni rá, (de nem véletlenül nem lájkoltam) sorry
    Válasz3 é.Módosítva
    Hirsch Manyi Maria
    Eszter Heléna Görbe es hol volt amikor ott szenvedtunk artatlanul es elpusztitottak csaladunk nagyreszet?
    Válasz3 é.Módosítva
    Gonda Julia
    Ámbár EZ a mondat talán ide illene, a Kőtábláról (?), :"Én vagyok az Örökkévaló a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom házából, a rabszolgák házából..."
    Válasz3 é.
    Eszter Heléna Görbe
    Én rettegtem. Idősebb lévén Juliánál, többet felfogtam. Isten nevében nem nyilatkozhatom.
    Válasz3 é.Módosítva
    Gonda Julia
    Eszter Heléna Görbe de az idézeted se tőle való...(nota bene)
    Válasz3 é.
    Eszter Heléna Görbe
    Egy zsidótól való. Pál II. Korinthusi levél (2Kor.3,17)
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    tudtam, hogy nem az Ószövetségből!!!,én arra reagáltam, hogy azt irtad,hogy "Isten nevében nem nyilatkozhatsz". Pál (Saulus/Paulus))tényleg nem az...valahogy nekem nem illett ide..most...
    Válasz3 é.Módosítva
    Eszter Heléna Görbe
    H.M.M. kérdezte, h. akkor hol volt? Nem volt egyértelmű, h. én vagy a Mindenható.
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    TE hol voltál, én igy értelmeztem, de nem válaszoltál , csak azt hogy rettegtél...
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    de mégis lehet, hogy I.re gondolt? Én semmiképp...bár ez gyakori keserű kérdés szokott lenni. Most már azt hiszem, hogy erre gondolt ő is... (téged tegezne, ez 3. személy)
    Válasz3 é.
    Eszter Heléna Görbe
    Hát én nem lehettem ebben biztos. A többit elbeszélem, ha találkozunk. 😴😴
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    Eszter Heléna Görbe oké
    Válasz3 é.
    Hirsch Manyi Maria
    igen en I...re gondoltam hogy hol volt amikor hagyott 6 millio embert elpusztulni
    Válasz3 é.
    Eszter Heléna Görbe
    Örök, megváloszalatlan kérdés.

    VálaszTörlés
  5. Katika Szekeres Ferencné
    Ezt a tettet azt hiszem soha nem lehet sem elfelejteni, se megbocsájtani/ igaz mostmár kinek /
    Válasz3 é.
    Hirsch Manyi Maria
    Katika azoknak akik most is Horthyt es azt a kort eltetik es allitnak emleket nekik Bizony itt vannak koztunk akik visszasirjak a multat most is
    Válasz3 é.Módosítva
    Katika Szekeres Ferencné
    De kár, hogy gyűlölködésből áll az egész világ. Milyen jó az elmaradott országoknak, ha van egy falat étel és víz, már boldogok.
    Válasz3 é.
    Hirsch Manyi Maria
    es te ezt honnan tudod hogy ok boldogok? Ez nem gyulolkodes ez teny hogy sokan visszasirjak azt a multat Ennek nyoma van

    VálaszTörlés
  6. Katalin Rózsáné Kovács
    Nagyon tetszik a mély átélt gondolatokkal, a fájdalmas élményekkel. De már szabadon!
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    A szabadsag sose teljes.de rajtunk is múlik
    Válasz3 é.
    Szőke Mátyásné Ildikó
    Én még azt sem bírom, hogy a kezem lefogják.
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    hát azt ugyan ki bírja!
    Válasz3 é.
    Gonda Julia
    (hozzám se érjenek! 🙂
    Válasz3 é.
    Szőke Mátyásné Ildikó
    Pár napja lányommal fürdőruhát próbáltam az egyik pláza Triumph üzletében. A jobb karom "lefagyott váll" szindróma miatt nem igazán működik. Szegény gyerekem hiába mondta majd ő öltöztet, anyu engedd hogy segítsek, én csak magam ügyetlenkedtem, amíg hagyta. Persze nem engedte,hogy kínlódjak, de bennem volt az érzés, hogy nem mozoghatok szabadon.

    VálaszTörlés