2016. november 25., péntek

itt vagyunk

lefordítottam Leonard Cohen egyik utolsó -ha nem legutolsó - dalát (ante mortem) immár post mortem...

van egy klippváltozat , ahol az egész szöveg leolvasható, persze angolul, a fények kioldódásának mozgógrafikáival:

több ez mint egy dalszöveg,(a dal se dalolva hangzik el, inkább imaként mormolva) olyan mint egy rekviem, vagy akár egy templomi istentisztelet is , kórussal, kántorral... káddis akár, előre

nem tudok tökéletesen angolul (mostanában bánom is igazán) de azt hiszem kb sikerült átültetni magyarra,nyersen, s persze csak a szöveget, és ez az egész  jóval több csak a szövegnél (azt ugye mindenki tudja, hogy a le nem fordítható hineni, héber szó, és azt jelent ITT VAGYOK (.. (végül is bibliai idézet, Ábrahám mondja, mikor még azt hiszi, fel kell áldoznia fiát Izsákot, és ez, az egész az "Úrnak" szól, megnevezetlenül (a zsidó vallásban nem is szabad az istent, nevét kimondani! csak úgy... de ez egy félpárbeszéd vele ...ahogy Buber is képzelhette (Én és Te)


már az elején is sőt a címben ez a legyen sötétebb , ha ő úgy akarja (ő, aki pedig ugye épphogy  a legyen világosság... parancsával indította meg a teremtést, de hol van az már! (mi is ez? akár egy visszavétel....egy világban , ahol nem mennek jól a dolgok, ahol már úgyis sötét van....



https://www.youtube.com/watch?v=YD6fvzGIBfQ

Ha  dieler vagy, én  a játszmából kilépek
ha gyógyitó vagy, azt jelenti összetört és megcsonkitott énem 
Ha tiéd a dicsőség, akkor az enyém a szégyen

Ha te azt akarod,hogy sötétebb legyen, 
mi megöljük a lángot

Felmagasztosított, megszentelt  legyen a te szent neved
megrágalmazott, keresztrefeszített, emberi keretben
milliónyi gyertya ég a segitségért ami sose jön el
azt akarod sötétebb legyen
hineni, hineni
készen vagyok, Uram

van itt egy szerető a történetben, de a történet még mindig ugyanaz
van itt egy bölcsődal a szenvedésért és egy paradox vádirat
de le van írva a Szentitrásban és ez nem pár henye igény
Azt akarod sötétebb legyen megöljük a lángot a fényt

felállnak a foglyok az őrök céloznak démonokkal harcolnak
ők a középosztály voltak és megszelidültek
Én nem tudtam hogy volt gyilkolni és csonkitani engedélyem

te azt akarod hogy sötétebb legyen
én kész vagyok uram

Felmagasztositott (lásd fent)


Millió gyertya ég a szerelemért ami sose jön el
azt akarod hogy sötétebb legyen
megöljük a lángot

ha te vagy a dealer hadd lépjek ki a játszmából
ha te vagy a gyógyitó én összetört és megcsonkitott

ha tied a dicsőség
az enyém kell hogy 
a szégyen legyen 

akarod h sötétebb legyen

hineni   hineni
hineni  hineni

én kész vagyok uram

hineni hineni...


micsoda keserúség a szavak mögött, és micsoda felülkerekedés....


?


3 megjegyzés:

  1. hú, véletlenül kibújt a piszkozatokból, ami nagyon hevenyészett volt, remélem nem olvasta senki:) most is félig nincs tisztázva (nincs netem)...de az ért valamivel jobb a helyzet...

    VálaszTörlés
  2. http://www.szombat.org/kultura-muveszetek/en-vagyok-a-kis-zsido-aki-a-bibliadat-irta-interju-leonard-cohen

    VálaszTörlés
  3. "Azt gondolom, hogy a hitéletünk tele van ateistával és agnosztikussal. Azt gondolom, sokan csak névleg zsidók közöttünk. De azt is gondolom, hogy vannak, akik tényleg hisznek, akiknek valóban volt már tapasztalatuk az abszolútról, akiket valóban átölelt, akik érezték az ölelését, akik érezték, hogy feloldódnak az imában. És érezték, hogy az ima őket imádkozza.
    Azt gondolom, hogy ezek a dolgok meg vannak írva az irodalmunkban: ha kézbe vesszük Martin Buber egyik könyvét, bármelyik haszid mesét, vagy bármit, ezekre a dolgokra találunk utalást. De a főáramban ezek a dolgok babonaszámba mennek. Szóval úgy gondolom, hogy a helyzet egyáltalán nem volt kielégítő, és a legokosabbak és a legjobbak közülünk ismerték ugyan a tapasztalatot az abszolútról, keresték is, de egyszerűen nem találták.

    Továbbá van ez a prófétai elem a zsidó vallásban, a próféták és a világlátásuk, melyet – tegyük fel – Ézsaiás fejezett ki a legtisztábban. Szerintem ezt sem vesszük komolyan. Csak miután hosszú évekig tanultam öreg zen mesteremtől, csak mikor eltörtem a lábam, és nem tudtam meditálni, csak akkor kezdtem gyakorolni a zsidó vallást, amit korábban sose tettem. Imaszíjakon feküdtem minden reggel, végigmondtam a Smone Eszrét,[6] és végre megértettem, hogy létezett az a tizennyolc lépés, és hogy volt egy létra, és hogy mindezek a napra való felkészülést szolgálják, feltéve hogy valóban elmélyülsz minden bekezdésben."

    VálaszTörlés