2016. november 17., csütörtök

az emlékjel múltja, jelene és jövője

ma elhozták az orosházi üveggyárból az új mintát, amire ki lesz cserélve a jelenlegi üveglap, amin különböző viszontagságok után láthatatlanná vált templomsziluett újra látható lesz....




nekünk akinek emlékezetében elevenen él még az 1914-ben őseink által alapított, majd már a mi életünkben , 65-ben  nem egészen tisztázott körülmények között és főleg okból lebontott -tehát láthatatlanná tett, lett - templom képe, nagyon fontos, hogy megidéződjön, és láthatóvá, érzékelhetővé váljon valóságosan is,. Jelenlegi állapotában majdnem olyan fájdalmas a látvány ( azaz a  hiánya),mint annak idején a templomé... 


jelenleg csak a kőhalmaz látszik (templom állott most kőhalom), ami jelképezi a halottakra emlékezést is, akiket elhurcoltak, megöltek, de a lelkeket is átvitt értelemben, metonimikusan, akik valaha megtöltötték a templomot, az én időmben teljesen már nem,,,a nőknek fenntartott karzatról is levonultunk a földszintre, az se volt tele, csak azon a rejtélyes gyászistentiszteleten, amikor a kapuban is álltak más felekezetűek is, emlékezni a mártírokra, akiket elpusztítottak a háborúban, akik nem tértek vissza ,,, mint apám is...és ezen alkalommal zuhant le a csillár... oda, ahol épp véletlenül (?) nem ült senki... máshol mindenütt. Csodának tűnt az eset. Valamennyien megmenekültünk, ezúttal. Mindenesetre ettől kezdve életveszélyesnek nyílvánították a templomot, ami a vége kezdetét jelentette...

ez ez emlékjel legyen mementója az egykori templomnak, és az embereknek akik már nincsenek..

Legyen áldott az emléke az alapító nagyapámnak, Löwinger Miksának, és a mártírhalált halt apámnak: Gonda Károlynak

emlékezzünk rájuk és a többiekre,,. mindenkire, akik valaha benne imádkoztak

üvegből van... vigyázzunk rá, valamennyien, és arra is amit jelent

nem soká chanuka, és karácsony, idén egybeesnek a fény ünnepei

gyertyákat fogunk gyújtani...  fényt - jó lenne egyszerre.... békességben..... növekedjen nyolc napon át, s azontúl is, jövőre...( jövőkre )


..................................................................................................................................

az emlékjel az avatás napján 2014, szeptember 4.




13 megjegyzés:

  1. Nem csoda, ha égi jelnek fogták föl, hogy éppen akkor odaesett a csillár, ahová... Borzasztó még olvasni is.

    VálaszTörlés
  2. de hát senkinek nem lett baja, az orrom előttre esett, de még a szilánkok se sebeztek...te hogy értelmezed?... hosszú csönd követte, aztán kivonultunk a rabbi vezetésével az előcsarnokba, a mártiremléktáblához, imádkozni. Mai napig nem tudjuk, egyáltalán miért esett le... A csoda az, hogy oda , ahol épp senkik nem ültek... (egyébként én elég izgő-mozgó lányka voltam, és kis hiján épp előre akartam menni a nagybátyámhoz... ha tényleg mentem volna, akkor azon a helyen kellett volna átmenni, ahova esett a csillár, simán rám eshetett volna... másodpercre ki volt számitva, és milliméterre hogy nem történt semmi baj

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ilyen események tesznek engem fatalistává...
      (mint pl. amikor elaludtam az autopályán vezetés közben...)

      Érdekes emlékmű. Milyen lesz vajon az új üveggel? Majd fényképezd le, ha lehet.

      Törlés
    2. eredetileg szép és jó volt, csak a technológiája miatt nem elég tartós.... arról sok képem volt ill. van, a fotóblogomon, majd iderakok valamit...remélem az új változat is szép lesz, látszani biztos fog a templomrajz, csak mintha túl erősfehér lenne...(nem lehet más)

      mi történt az autópályán, felébredtél?! gondolom szerencsés voltál...szerencsére

      Törlés
    3. feltettem, 3. képnek, a leleplezés utánit...

      Törlés
    4. Aliz, kérdezted, én úgy értelmezem a jelet, hogy magától elkezdett lebontódni a templom, megadta magát.

      Törlés
    5. jaj, ne, valami ilyesmitől tartottam, újabban pesszimistább vagy nálam is!!! valószínű , amikor a háborúban találatot kapott a kupola, megereszkedhetett valami a csillártartó kötelékekben ... én azt emelném ki, hogy ilyen helyzetben mégse lett baleset (persze, eshetett volna le akkor is, amikor zárva volt és nincs bent senki, ha már...)szerinted kinek vagy minek "adta meg magát " az a templom maga legfeljebb 40 évével!?... tiszta mágikus realizmus ba illő ötleteid vannak! Beleborzongtam. (A csillárleesést nagyobb hidegvérrel konstatáltam annak idején ... leesett, hát leesett...jó, hogy nem ránk)

      Törlés
    6. Reális gondolatod meggyőzött. Kár volt az ezoterikus megközelítést belekevernem, senki nem kérdezte.

      Törlés
    7. de, van benne, én is találok, csak más jelentéssel (?)
      és mondd csak nyugodtan azt is, amit nem is kérdeznek! :)

      Törlés
  3. Igen, én is valami olyan címet adtam annak idején a posztomnak: "Hát mégis volnának őrangyalok?" Ugyanis, felébredtem pár centire a középső korláttól, miután alva átmentem a baloldali sávba, anélkül, hogy épp ott is haladt volna valaki... (azt hiszem, 2013-ban volt)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "S világtalan angyalaink mi magunk vagyunk."(József Attila: Minden rendű emberi dolgokhoz)

      Törlés
  4. Különben pedig szeretem a "mágikus gondolatokat"! Sőt, előfordul, hogy gyakorlom is őket!
    Összeférhet ezek szerint Descartes és a mágia...

    VálaszTörlés