2016. február 22., hétfő

Markó Iván a Nagymező utca közepén


Markó Iván áll
a Nagymező utcán
egyedül
nem táncol
talán vár
valakit
vagy csak emlékezik
azokra a szép időkre
amikor nem volt
üres tér körülötte
mikor körbetáncolták
fent a színpadon
és a nézőtéren 
minden mozdulatát
figyelték 
a népek                    

a Nap szerettei...
még anyám is meghatotta
le is rajzolta…
az előadásról hazautat
elragadtatva








de mára
a Nap szerette 
megöregedve
felhőbe burkolózva áll
a Nagymező utcán

senki
nem veszi észre

én is megyek el mellette
még tudván ki VOLT
de fejet se hajtok
s nem köszönök
pedig volna mit
valaha tapsoltam
én is neki
nem is kicsit

mára minden elmúlt

csak egy kopaszodó
testesedő méla ember
áll itt mozdulatlan
a nagy mező közepén
kezében nylon szatyor
abban valami étel lehet

s mindez olyan
reménytelen


2016. február 22. Szeged-Makó





4 megjegyzés:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=-kCmtgvNfvY

    VálaszTörlés

  2. https://www.youtube.com/watch?v=-kCmtgvNfvY


    Gonda Julia láttam, annak idején!!! még anyukámmal, neki is nagy élmény volt, csinált is utána, a hatására egy rajzot....
    2012. március 13., 10:03 · Tetszik
    Markó Iván
    Markó Iván Kedves Júlia! Nagy örömet szerezne vele nekem, ha lefotózná a rajzot és elküldené nekem. marketing@magyar-fesztival-balett.hu
    2012. március 14., 8:28 · Tetszik
    Gonda Julia
    Gonda Julia igen...
    2012. március 14., 11:30 · Tetszik
    Gonda Julia
    Gonda Julia ...elküldtem.
    2012. március 14., 22:49 · Tetszik

    VálaszTörlés
  3. 2012. márc. 15.
    anyám rajza Markó Ivánnak avagy A Nap szerettei
     
    a facebookon, nem is tudom, hogy találtam oda, véletlenül, de jó, hogy igen:Markó Iván ill. a fesztiválbalettje oldalán A Nap szerettei (felújitásának) próbaképeit nézegetem,és látom, valakinek, aki kérdi, mikor, hol lesz előadás azt válaszolja a Markó Iván, hogy ez egy régi darab...És én már írom is, hogy
    "láttam annak idején!!! még anyukámmal, neki is nagy élmény volt, csinált is utána, a hatására egy rajzot...."
    s már jön is a válasz:Markó Iván Kedves Júlia! Nagy örömet szerezne vele nekem, ha lefotózná a rajzot és elküldené nekem...
    és akkor eszembe jutott, jaj!, hogy az a rajz a költözéskor megrongálódva, félig elázva, elszakadva az eresz alatt hevert a lábaimnál... pont az... már nem volt értelme, nem lehetett "megmenteni"...micsoda pech! Csak az emlékeimben maradt meg? az út a fénygömbbel, ami egyszerre jelenthette a Napot vagy  világítótestet, de leginkább azt a revelativ élményt, ami anyut is egészen felvillanyozta, hogy szinte eufóriában készitette el a rajzot a Stadiontól nagybátyámék 7. kerületi, Kertész utcai lakásáig vezető, még az előadás hatása alatt megtett út után...pedig általában nem egyéb műalkotások, hanem a közvetlen valóság ihlette meg, többnyire egy-egy csokor virág, amit hazahozván a piacról azon nyomban meg is örökitett... csendéletek vagy egy-egy portré... a művei,  ez a stilizált, némileg absztrakt, vázlatos rajza egyedi volt... és mármár dokumentum lenne, hiszen 1979-ben volt a balett ősbemutatója, egyben a Győri balett bemutatkozása is... 33éve... és van, aki azt hiszi, most?... kik emlékezhetnek még rá?! ,( aki tényleg újat teremtett a balettművészetben, és Bejar-i évek után alapitott egy nagyszerű társulatot nálunk),  persze, hogy kapaszkodni kell a múltba is, és nem szabad hagyni, hogy elfelejtődjenek értékei... Nos, én aki semmit nem merek -önként- kidobni, anyám rajzát, ami most örömöt okozhatna Markó Ivánnak - aki egykor neki okozott akkora örömöt... nem tudom prezentálni?!- szomorkodom. Majd hirtelen eszembe jut: hátha... mégis... Annyi fotót csináltam én, anyukámról is , a rajzaival is, hátha valamelyiken rajta lesz: van egy , amin az ajtónk előtt áll (amit szinte kitapétázott a rajzaival (eltakarandó a lekopott festéket), ezen van az a fiatalkori  önarcképe is, amit egy bekereteztetés után, az üveges előtt az utcán letett egy pillanatra, és már el is lopták!... és keresem a fotót, (emiatt is) és szerencsére meg is találom, egy régi albumban, 80-as évek eleje, és - szerencsére - a legalsó kép, AZ a kép is rajta van, ami A NAP SZERETTEI ihletésére készült.
    Nem túl jó a fotó, homályos is, kicsi is rajta a kép, de mégis: jel, nyom, bizonyiték, dokumentum; valahogy kivágom, kinagyitom, és küldöm is már Markó Ivánnak, szeretettel, anyukámtól, meg is köszönve, még az ő nevében is, az akkori élményt... a Nap szeretteinek...az anyukámtól, aki szintén a NAP szerette volt... hiszem - és bizonyos értelemben a Nap is, nekem biztos (s így én is   Napszerette...) mint ahogy - tudom, nyilatkozta- Markó Iván is... (bár készülő önéletrajzi irásából az anyukájáról szóló részt fel se merte olvasni abban a tévéinterjúban... mert nem akart sírni... de az a határtalan szeretet , amit tőle kapott, (az istenítő nézésétől, aminek meg kellett felelnie!) meghatározó volt számára ugyancsak. Ma is a Jóistennek és az anyukájának akar megfelelni... S a Tizparancsolat számára az alapértékrend,(a legközelebbi bemutatójuk épp a Tizparancsolat...)s bár a szeresd felebarátodat.. parancsa parancsként nehéz kérdés, mert akarni nem lehet szeretni (csak megbecsülni, tisztelni, elfogadni), mégis a gyakorlatban , bevallása szerint és láthatóan is, Markó Iván csak szeretettel, szeretetből tud dolgozni....Szerencsénkre! Bár mindenki igy gondolkodna, vagy legalább is többen... Hiszen mindannyian - méltón vagy méltatlanul- de a Nap szerettei vagyunk... illene valamit viszonozni, visszasugározni  is...

    VálaszTörlés
  4. Debrecenben a Csokonai Színházban is fellépett az akkori Győri Balett A Nap szeretteivel. Azóta sem láttam ekkora hatású balett előadást a színházban.

    VálaszTörlés