2017. június 26., hétfő

múzeumi nap-éj eseményei

A Múzeumok éjszakája elnevezésű akciót, ami már előtte való nap a Sisi kiállításnyitással megkezdődött,illetve szombaton 4-kor kezdték, én csak 7-kor akartam (éjfélig van idő!), de aztán (egy huszárbemutatót kihagyva) csak elmentem, egy u.n. Sisi divatbemtatóra, már 5-re... hát nem bántam meg, eleve a helyszín, a múzeum kertje , hatalmas friss zöld susogó fáival olyan csodálatos volt, aztán a Sisi-ruhákba öltözött lányok annyira fenségesek, és emelkedettek, hogy csak ámultam :




,,,,,,


  • aztán egy zongorakoncertre várakoztam a múzeum belsejében ,  szobrok közt, hallgatózva a remekül temperált zongorán a miskolci  vendégelőadók gyakorlását, ami maga is élményszerű volt, az is, ahogy az egyik szoborképmástorzó kompoziciót alkotott velük, 

de az nem kevésbé ahogy a zongora találkozott a Ford autómodellal (akár a szürrealizmus újabb definíciója lehetne...) ,


  • 12 darabot adtak elő,remekül, egy albumot, aminek darabjait (főleg magyaros motivumokkal ) a korabeli magyar  zeneszerzők (pl Mosonyi, Hubay..akkori nevükön)alkották Erzsébet királynő tiszteletére: Emlények....   remek volt az összekötő szöveg is, sokat okultam...de főleg a zene élménye, ebben a közegben, talán sorozatot is csinálnak itteni koncertekre, jó lenne...

Bár már esteledett de kiköltöztünk újra a kertbe a következő eseményekre,,, A kis színpadot szerencsére kis reeflektorfény megvilágította, ahol társas táncot láthattunk, ill. apró versenyszámetűdöket, majd a két műtáncos a már felsorakozó néptáncosokat tanítgatta  a bécsi keringő lépéseire, bár nem volt sok dolguk vele, mondanom se kell,,, a kettős látvány meg  magáért beszél, nem?







aztán jött a csúcs a Szent Iván éj gyanánt tűzugrás, bár úgy öltöztem, mégse volt bátorságom (majd jövőre, s addig gyakorlom, szárazon) állítólag  egészséget ad, s ha egy pár együtt ugorja át, örökké szeretni fogják egymást. El is énekelték a Megrakják a tüzet... (ha "mi" annak idején vagy 40 éve átugorjuk "azt" a tüzet..., lehet, hogy másképp alakulunk" , s nem igy...ahogy meg is írtam...akkoriban a dal persziflázsaként.....végül is....belehalt a nyárba öröktüzünk lángja...)




no itt vártuk is hogy kissé hamvadjon a tűz, ne csapjon olyan magasra a lángja, , nehogy megcsapdossa a lábakat, különös módon, főleg kis gyerekek ugrálták, át, de mekkorára... nagyon egészségesek lesznek akkor! :) (bár én ezt is fordítva látom, az ugrik igy, aki eleve egészséges)
.

volt éjszakai tárlatvezetés is , 3 témában, ( ,irodalom, történelem, néprajz)mind végigjártam, pedig nálam nem is volt zseblámpa, de mások világítgattak...igaz, bele is fájdult a szemem, Az Espersit házban házban még nem jártam éjszaka (közben hívott lányom, szívesen is mentem ki telefonálni, mert úgy tűnt az új muzeológus nem is makói nem is irodalmár , nem tudott túl sokat mondani ...) , viszont a skanzent igazán élveztem ,mert remekül volt felújítva, berendezve korabeli bútorokkal, eszközökkel , és a vezetője igazi műértő és kedvelő szakember,élvezet volt hallgatni - el is határoztam, visszajövök világosban...

a múzeum felső emeletén újra megnéztük a Sisit ábrázoló és egyéb patinás festményeket, meg a város történetét a tárlók alapján... végighallgattuk. Fárasztott! (Horthyt pl itt is túl sokat emlegették, persze csöppet se rosszallólag,... és arra is rájöttem, hogy azt a szót, hogy  a "zsidók" sokféleképp lehet ejteni , és bármit is mondhatnak utána, dicsérőt, pozitívat, mint itt is...az meghatározó és árulkodó... (sose értettem, mi van ebben kivetnivaló, magában a szóban, használatában....hát attól függ, hogy mondják --- persze az is lehet, hogy az én fülem túl érzékenyen hall...)

a végén már mindenképp lementem volna, mert megrekedt fent a meleg is, meg egy kicsit megülték a gyomromat a hallottak... s amúgy üres volt, ebéd óta nem ettem, már szédelegtem is

a biciklim már egyedül árválkodott az épület előtt, bezzeg mikor jöttem, alig tudtam beszorítani...

a múzeum igazgató, meg az alkalmazottak, sőt önkéntesek, még szorgoskodtak... volt látogató,aki most fél 12-kor jött be, hiszen éjfélig nyitva vannak, én eléggé elfáradtam-



4 megjegyzés:

  1. Eleven beszámoló, élveztem.
    (Aliz, ha te még jövőre tűzugrásra készülsz, nagyon is formában vagy, ne is beszéljünk fáradtságról!)

    VálaszTörlés
  2. örülök...

    (ami a készülést stb...illeti,önbiztatás is...:)

    VálaszTörlés
  3. Próbálkozok egy megjegyzés írással. Talán sikerülni fog.
    A regisztrálást valahol mindig elrontom, és eddig még sehol nem tudtam véleményt írni. Talán majd most.

    Nagyon sok élménnyel lettél gazdagabb. Örülök, hogy erővel is ilyen jól bírtad.
    Ahogy írtad, azért a végére megéheztél. Ilyen esetekre szoktam én mindig kis "túlélőcsomagot" betenni a táskámba. Jó reggelt keksz csomagok vagy mazsolás-mogyoró. A szünetben minden nagyobb előkészület nélkül elővehető, ehető, és két órára megint kellő energiát ad.

    A korabeli ruhák bemutatására valóban igazi, a ruhákat nemesen viselni tudó hölgyeket találtak. Az ember szinte nem is érzi, hogy közben eltelt másfél század.

    Nem tudom meddig kellene visszamennem a blogod olvasásába, hogy azt a verset teljes egészében olvashassam ("...belehalt a nyárba öröktüzünk lángja.")

    Egyébként én is nagyon élveztem a beszámolót, éppúgy, mint Rózsa.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sikerült. És köszönöm szépen!(előfordult már, hogy én se tutam visszalépni a saját blogomba)

      Sajnos nem vagyok ilyen előrelátó, étkezés terén (sem)...de volt is ott büfé(kocsi) , épp ehettem volna, de a vége felé tört rám az éhség, igazán, csak akkor, olyankor nagyon ... s hirtelen

      kiderült, hogy a ruhabemutató hölgyek közt...a legautentikusabb pl, egy volt tanitványom néptáncosa volt! :)érdekes, hogy a ruha , hogy kötelez más-más viselkedésre, de azért kell hozzá alkati finomság is ezeket az előkelő ruhákat előkelőn viselni... nade ez a népviseleteikre is áll!

      az a régi vers természetesen nincs meg a blogomban, én se kerestem ki, csak eszembejutott az ismerős és számomra emlékezetes dal(Megrakják a tüzet..! hallatán... Majd kikeresem, és lehet, hogy leirom valahova (tán kommentként)

      örülök, hogy végig birtatok olvasni ...:) köszönöm (pedig sokszor fárasztó vagyok a magam számára is)

      Törlés