2015. augusztus 6., csütörtök

ZSIDÓ



Néha elgondolkodom:
ha nem születtem volna
s majdnem haltam is
zsidónak

mi lennék:
anti- vagy filoszemita
vagy netán közömbös
e téma iránt

tulajdonképpen
ha mélyebben
belegondolok
ez zavar leginkább:

hogy már nem lehetek
közömbös kivülálló
mert/hogy „benne vagyok”
akár akartam (volna)
akár nem
de gyűlölködő nem lennék
semmiképp sem!
Mert gyűlölni nem születtem
én se , akár Antigone
még ha gyűlöletbe is
s még ha gyűlöltek
s gyűlölnek ma is
oktalan
egy jelző miatt
mi nekik persze
szitok
jelzettszóként önállósitott
általános(itó) alany
s megkülönböztetés

én legszivesebben
csak ember lennék
(elég is az! Még sok is
mindenféle jelző nélkül is)
de szitokszó semmiképp.

És csak szeretnék.

-------

De ha még jobban belegondolok:
nem lehetnék  "kivülálló"
nem-zsidóként sem
azok után ami
igaztalan
velük/velünk történt
(egyremegy)

s kérdés az is
hogy ki embert öl
még ember-e?

s csak szeretni se 
tudnék már
mindenkit
sohase


-------


és ha még tovább
gondolkodom
azt hiszem,
ha választhatnék:
még nemzsidóként
is inkább zsidó lennék

ha már így hozta
a történelem




11 megjegyzés:

  1. Ez már mindig így marad? Az embert "lezsidózzák" ha, az, ha nem az, szitokszóval, hiszen annak szánják.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én a múltból indultam ki és kanyarodtam vissza ...de végül is sajnos igazad van...(azt hiszem, közben jelentésváltozáson is átment a szó - de a lényeg maradt)

      Törlés
    2. változtattam a legvégét, emiatt is (a flegma, könnyed "igy esett " helyébe a súlyosabb történelemre)

      Törlés
  2. Igen, így tovább mutat a végén, de vissza is tekint. És jó tartozni valahová.

    VálaszTörlés
  3. annyi variáció van mindig a fejemben is, mert soha semmi se egyértelmű, persze tán nem is baj...
    ezt (az utolsó mondatot meg már irtad nekem máskor is, úgy emlékszem... pedig én igazán sose tartozom sehova:( , de igazad van, jó... azaz jó lenne...)

    VálaszTörlés
  4. Kivétel a beleszületés. ERRŐL IRTAM.

    VálaszTörlés
  5. most (megint ) eszembe jutott Karinthy Frigyes:

    "Inkább egyenek meg a férgek

    Minthogy a férget megegyem"

    VálaszTörlés
  6. Érdekes kérdés ez. Én a fordítottján gondolkodtam már sokat. Mi lennék akkor, ha zsidónak születek? Antiszemita, filoszemita, vagy talán teljesen közömbös e téma iránt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. HA zsidónak születsz, nem lehetsz közömbös

      Törlés