2014. március 23., vasárnap

quo vadis, 1944


egy felbukkanó fotóról - 3 etapban


Hová mennek?
Dávidcsillaggal kabátjukon
vagonok mentén... már 70 éve
csak mennek
Hová?
Quo vadis?

idesodródott elém
fotó a nettengerben
forrása nincs
most bámulom
dobogó szivvel
elakadó lélegzettel

a középső alak
lehet(ne) apám
a szemüvege, a bajsza
akár egyetlen képén
tartóban asztalomon

csak az arca ott simább
és szelidebb
itt beesett , borostás
szájsarkában lemondás
előre néz, úgy
hogy nem néz sehova
se oldalra (mint a többiek)
se lefelé (mint mellette
egy öreg)

csak megy fásultan,
közönnyel
(csak igy lehet?)
 mintha köze se lenne
ahhoz, amibe került

fölötte lobog a szelleme

szegény apám!
vagy bárki más
csillagos üldözött!

quo vadis?
hová? hová?...

(pusztulásba. a semmibe.)

............................................

és hirtelen itt teremtek előttem..."Legalább van még egy képünk róla" - mondja lányom, unokája annak, ki sose lehetett nagyapa, (apa is alig)
és  én  miért nem tudok örülni ennek a váratlan képnek?...

 ..............................................

Aztán, másnap (lányom kutatta ki, és én) megnyugvással vettem tudomásul, hogy nem az apám van a képen. hanem kárpátaljiak, épp Auscwhitzba érkezvén. Apám nem volt Auschwitzban, "csak" Borban, munkaszolgálatos. De útja ugyanúgy a halába vitte.. (Quo vadis?!).egy másik (erőltetett) menetben...

 és igen,én megkönnyebbültem, mégis, hogy nem ő  van azon a csoportképen...
 inkább legyen csak ez az egy. de még békebelinek tűnő képe.a másikról könnyen lemondtam.

és épp elég volt az az egy halál is....




2 megjegyzés:

  1. Tényleg akár lehetne is ő...Gondolom, hogy nem hagyott nyugodni, míg nem volt biztos, hogy ők kik.Mégis egy volt az útjuk.És nem tanul az emberiség.A pusztítás, birtoklás, háború szele mindig jelen van. Félek!

    VálaszTörlés