2014. március 27., csütörtök

Rég volt...


nagybátyám (apukám öccse)  - Gonda László - Ausztráliából küldött - gépiratai közt találtam:




testvérek avagy "magyar zsidó kisfiúk" ... a kisebb a nagybátyám, , a nagyobb az apukám, (aki később nem élte túl a munkaszolgálatot).

RÉG VOLT, de úgy tűnik, mintha ma lett volna... Apám, aki egy ősmagyaros, bajúszos, irodalmi magyart beszélő ügyvéd volt, minden este odaállitott maga elé, én akkor épp a térdéig értem. „Mi vagy Lacika?” - kérdezte. Azt kellett kérdésére felelnem - ami jólneveltségemnek alapját képezte-, hogy „ÉN MAGYAR ZSIDÓ VAGYOK!” ebben a belém nevelt hiszemben lettem felnevelve, s ez volt az a hamis, félrevezető eszme, amely sok-sok évig vezette, befolyásolta és kialakította a magamról való hitemet.Sok, sok éves eszmei küzdelmem után, végre, végre, a múlt hosszú, hosszú analizise után, tisztult meg az a valamim, amit agynak vagy agyműködésnek hivnak. Úgy 22 éves voltam, amikor mint táncművész turnézni kezdtem át és át Európa országaiban. Akkor büszke voltam rá, és ragaszkodtam hozzá, hogy "a m a gy a r táncos”nak hirdessenek. Habár szüleim gyerekkoromban hangsúlyozottan magyarnak neveltek, kötelességemnek tartották, hogy héberül folyékonyan tudjak olvasni, illetve imádkozni. Azonban én, a „magyar” táncos, utazásaim alatt azt se tudtam, hol van a zsidó templom, és szégyen, gyalázat, de elfelejtettem héberül olvasni. Meg kell jegyezzem, hogy minden este, az ágyban imádkoztam magyarul, mert hiszen apám tanitása, mely szerint én magyar zsidó vagyok, még élénken élt bennem, hát úgy gondoltam, JOGOM van magyar nyelven is imádkozni. Node aztán, hogy Hollandiában két revü producere, rendezője és szereplője lettem, mikor bejöttek „vendégeknek” a német csapatok (amint Göbbels mondta, hogy „megvédje az angoloktól Hollandiát”!) engem egy magyar honfitársam feljelentett a ragyogóan megszervezett Gestaponak. Minthogy azok a kellemes kihallgatásaim nem idetartoznak, azokról csak annyit, hogy a feljelentés arra kényszeritett, hogy karrieremet megtörve, otthagyva két revümet, megszökjek Hollandiából, s visszatérjek hazámba, Magyarországra. Ott a Horthy kormányzó vezetése alatt működő kormányok nem osztották boldogult apám tanitását, csak annak a felét akceptálták, eltörölvén, hogy „Lacika magyar”, helyben hagyták, hogy zsidó vagyok. Magyarnak nem volt szabad éreznem magam, dacára anyanyelvemnek, érzelmeiemnek és nevelésemnek – de ami igaz, igaz: zsidónak nem csak érezhettem magam, de a törvény annak nyilvánitott. Magyar katona már nem lehettem, csak olyan lenézett zsidó munkaszolgálatos, -illetve kényszermunkás., akinek a rendelet szerint , hogy azzal is hangsúlyozzák, hogy nem magyar, sárga karszalagot kellett viselnie, ami szemmelláthatóan alátámasztotta, hogy az olyan apák, mint amilyen az enyém volt, félrenevelték gyermekeiket. Ahogy az vitathatatlanul bebizonyosodott -ha szembe merünk nézni azzal az igazsággal, amelyet a történtek igazolnak –, azoknak az apáknak volt igazuk, akik azt hangsúlyozták gyermekeiknek, hogy „zsidók”. Tudniillik – mint az szigorúan bebizonyosodott –, hiába modták sőt hazudták az apák, hogy „magyar zsidók”. Az a bizonyos „asszimilálódás”, amiről néha a magyarok beszéltek, hazugság volt. Ők nem akarták -dacára a tehetséges zsidóiknak,-, hogy azok asszimilálódjanak., beolvadjanak. Annak idején az európában uralkodó nácizmus „segitette” különböző országokban az addig kissé kevésbé hangosan hangoztatott, de mindi ott lappangó antiszemitizmust. Azok a szerencsétlen, önmagukat becsapó, „asszimilálódott”, mellüket büszkén verő „magyar vagyok” zsidók csúnyán becsapták önmagukat. Mi próbáltuk elhitetni magunkkal, ahogy belénk nevelték, hogy csak a vallásunk zsidó, de katolikus vallású lehet különböző nemzetiségű ember, míg a zsidó vallás szervesen összefügg a zsidó néppel. Azok, akik „kint”, az élet piacán magyarul beszélnek, de bent a templomban héberül imádkoznak, lehetnek az államnak hasznos, tehetséges polgárai, de nem magyarok.Én és az én generációm félre lettünk vezetve. Azoknak a zsidó fiúknak, akiknek nem lábadt könnybe a szemük, mikor a magyar himnuszt énekelték, mint nekem, és olyan százezreknek, akiket a magyar állam halálra itélt, mikor deportáltatta őket,- ők, akik nem lettek úgy nevelve mint én, és sokan, sokan arra, hogy „magyar vagy Lacika” - nekik, akik zsidónak érezték magukat, s nem tagadták le önönmaguk előtt -mint sokan közülünk –, hogy zsidók, mint beigazodott , nekik volt igazuk! (...)



4 megjegyzés:

  1. Mikor olvasom az írásaidat vagy éppen nézegetem a képeidet, mindig eszembe jut, hogy mennyire érzelmekben és eseményekben gazdag élete volt neked és a családodnak. Jó, tudom voltak tragikusan szomorúak, melyekről lemondtatok volna, de most nem is ezekről írok. Úgy általában megélt életek voltak, még ha rövidre is sikerültek mint pl. édesapádé. Mikor kaptad ezeket az iratokat a képekkel?

    VálaszTörlés
  2. a zt a fotót akkor kaptam, amikor Züricben voltunk (1964-ben) (akkor még nem volt meg az állandó lakásuk Bécsben (abban a házban amit láttál!), hanem egy raktárhelyiségben voltak a holmijaik, és nézegetve a régi dolgokat, ezt elkunyeráltam. sajnálom, hogy nem többet, mert volt még nagymamáról fiatal kori, és a nagyapáról, akinek ugyanolyan ősmagyar bajusza volt, mint az anyai nagyapámnak...) még azt is elmesélte nekem a nagybátyám, mert fel is tűnt, az eredeti kemény fotón, hogy apukámnak nem volt olyan vékony a lába, hanem két oldalt a képen lakaparta az öcsikéje...(amúgy nagyon szerették egymást ). A két táncos fotót még egész kislánykoromban küldte, többek közt, mikor nagyban turnéztak. - egyebekkel. Állandó levelezésben voltunk,néha több oldalasat irt, de pl minden városból ahol jártak, mindig küldött nekem képeslapot.. Nem kevés gyűlt össze . Egyre többet irt a , a tánc melett is, de főleg öreg korában. ezek különböző műfajúak.Van egy nagy regénye is (ö életrajzi jellegű), meg versek. De én a leveleit szeret(t)em leginkább, igazi és tartalmas, fontos olvasmányok...ezt az irását, eszmefuttatsát már Ausztráliából küldte. (Nem igazán szeretett ott. (A szelleme hiányolta Európát.)--- Igen én is úgy érzem, hogy gazdag és tartalmas életünk volt/van.És visszafelé nézve a rossz is átváltozik....valahogy összeáll összefüggő egésszé, és úgy tűnik mindennek értelme volt. És úgy volt/van jól ahogy ...csak ezt nem tudhatjuk akkor, amikor...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudom, hogy milyen jó kapcsolatod volt a nagybátyáddal, talán egyfajta apapótló szerepre is törekedett. Most esett le, hogy ő az, akinek a lakását láttuk abban a házban Bécsben.Mosolygós, bizonyára a tánc a koreográfia is megkívánta, de ha valaki képtelen egyébként is így mosolyogni, akkor nem menne.
      Elképzelem a leveleit, mekkora élmény lehetett őket megkapni, na és a képeslapok...
      Gondoltam én is arra, hogy Európán belül az ember még csak elvan, de más kontinenst megszokni nagy nehézséget okozna.Hány évig élt Ausztráliában?

      Törlés

    2. persze:) de hiszen a koreográfiát is ő csinálta... a "mosolyt" is. ő egy nagyon szines egyéniség volt...egyébként Bársony Rózsika modta, akivel nagyon jó barátságban voltak, és többször talákoztuk Bécsben vele ill a családjával is. , hogy a mosolyunk teljesen ugyanaz!!!! Ausztráiába minde van, irta, csak a lényeg hiányzik a hab... Szellemiekben nem volt elég neki csak... De az épp elég,,, van egy gyönyöráű irűsa, amiben Európa összes városát sorolja fel honvággyal."Szeretlek Európa" - ezt csak az tudhatja, aki elszakadt tőle és aki annyira européer volt...élete utolsó, öregebb évtizedeit ott töltötte, és egyszer se repült onnan vissza, csak készült(egyszer álmomban én mentem hozzájuk, de az volt a szomszédok válasza , hogy "elröpültek", hát el is nemsoká..csak nagyon messzire...

      Törlés