2014. március 26., szerda

március 15 (h)arcai

idén a városi könyvtárunkban már március 11-én elkezdődtek a március 15-i ünnepségek, méghozzá egy sajátos rendezvénnyel: kiállitással  "a szegedi és makói zsidó emancipáció és nyelvi magyarosodás emlékeiből"és hozzá kapcsolódó előadásokkal...amik  a magyar zsidóság magyarságáról szóltak többnyire, különös tekintettel a 48-as forradalom és szabadságharcban való nagymérvű és lelkes részvételükre...de igazán meglepetésként a kiállitásmegnyitás első szavaiként ezt hallottam a könyvtár és múzeumigazgató szájából felolvasva: 

"Egy nagyméretű, barna keretes fotó, régi otthonunk falán-
    - Ki ez? - kérdi a betévedt idegen, még évtizedekkel ezelőtt.
    - A nagyapám! - vágom rá büszkén, még kislányként.
     -De hiszen olyan, mint egy igazi magyar embör, azzal a hosszú, kackiás bajszával.
 De hát az is volt: magyar is, zsidó is. Ember is. Főleg ember. Ember és polgár..."

- s már rám néz a szónok.Igen a Marosvidék 2007-es április számából olvasta fel kezdősoraimat , amiben (templom és iskolalalapitó)  nagyapámról, Löwinger Miksáról irtam...



A másik, apai  nagyapámról meg -épp ma került a kezembe - nagybátyám, apukám öccse irása, amiben igy idézi fel alakját: 

 ",,  Apám, ki egy ősmagyaros bajuszos, irodalmi magyart beszélő ügyvéd volt, minden este odaállitott maga elé, én akkor épp a térdéig értem. "MI vagy Lacika?" - kérdezte. Azt kellett a kérdésére felelnem -ami jólneveltségemnek alapját képezte -, hogy "ÉN MAGYAR ZSIDÓ VAGYOK!"...


 ...a szokásos városi szavalóverseny is napokkal előbb volt (ahol zsüriztem) , 14-én volt az ünnepélyes s dijkosztás, amin a mi zeneiskolai gyerekkorusunkon kivül egy japán  kórusnak hallhattuk csodás éneklését , a szines kimonóikban a mi nemzetiszinű  zászlónk előtt...



közben kaptam üzenetet egy bloggerinától, fb-on, amiben "provokációnak" nevezte, hogy megosztottam az oldalamon a Nemzeti Dal héber nyelvű forditsának kéziratát...amivel egy zsidó szervezet tisztelegni kivánt 48 emléke előtt, akik pedig - irja- 2007-ben azt tanácsolták , hogy ne menjünk ki március 15-én az utcára...Kár hogy nem emlékezett rá, hogy miért is, és hogy főleg az öregeket óvták a várható atrocitásoktól)

nos mi is volt 2007. március 15-én? A véletlen hozta, hogy tényleg épp ma került kezembe ez az irásom is .

Ime:

2007. március 16.
MÁRCIUS ARCAI

Aztán eljött március 15, besütött a frissitő tavaszi Nap az ablakon, és olyan nyilvánvalóan és természetesen kezdtem készülni az ünnepségre... nem is értettem, min problémáztam korábban. (az óvatoskodó féltő "maradjanak az öregek otthon inkább" – tanácson eltöprengve) Felvettem az ünnepi kosztűmöm – ugyanazt, amiben pár napja, Pesten, a Bálint házban felolvastam elmeséletlen deportálási történetem. A hajtókára kitűztem a kokárdát, nyakamon ottmaradt a mogendovidos ezüstlánc. Csak vissza kellett fordulni, a petőfisen kihajtott gallérú ingblúzom szürke garbóra cserélendő– kabát nélkül csalós még a márciusi tavasz, hideg szelek karistolják össze.

A lányom aludt még, szünetekben meg hétvégeken szokta kiheverni zsúfolt és szorgalmas egyetemista- és újságíró léte hétközi fáradalmait. Ugyan tavaly ilyenkor nem is, akkor ő volt az ünnepi szónok.

Hogy is ne mennék?! Jutott eszembe elmenőben. Hány gyereknek, hány generációnak tanítottam én ebben a városban a Nemzeti dalt!

Az ünnepség az utcánk végében, a Kossuth szobornál szokott lenni, sietősen hagyok le egy három kisgyerekes családot, már szól a zene, idehallatszik. Halljátok? A Szózat! - okítja nagyanya az unokáit. A Himnusz – javítom magamban, de persze nem szólok.

Rendőrkocsit látok a kocsiúton, unatkozó, dolguknics rendőrökkel. Mire célba érek, az utca végébe, az ünnepség már elkezdődött, már szól a gimnazista lány szavalata. A pódium körül áll a tömeg – nem túl sokan, de jelentősen, fegyelmezetten. Mögöttük nagymamák tologatják babakocsis unokáikat, sütkérezve a napon. Még mögöttük, hátul, a járdán maradok. Egy volt tanítványom anyja odalép mellém, üdvözöl, s mondja, hogy K. Gy. színész milyen szépen emlékezett meg rólam, mint irodalmi szinpada vezetőjéről, a rádióban. Jaj, nem is értem ezt, hiszen szegény, drága K. GY. meghalt a napokban, borzasztó! (Milyen nagyszerűen mondta el azt a hosszú, nehéz Juhász Ferenc szöveget: A szarvassá változott fiú kiáltozását a titkok kapujában-t, s most milyen igazi titokkapuba érkezett el,), és hiába cseréltük ki a telefonszámainkat, a tervezett, nagy beszélgetés elmaradt, most már örökre... Igen, tudja ő is, hogy meghalt, de aztán a lányát emlegeti, hogy milyen jól tudta azokat a témákat a felvételin, meg az egyetemen is, amiket tőlem tanult... Jaj, de kellemetlen, vagy – egy kicsit gyarló módon – jól is esik? - nem is tudom. Közben hallom, hogy köszöntő szövegében a polgármester lányom nevét emliti, aki tavaly, mint ifjú diák mondott beszédet itt, most viszont az ünnepi szónok városunk nyugalmazott múzeumigazgatója, élettapasztalattal rendelkező diszpolgára lesz. Aki beszédében nagyon bölcsen, történész mivoltához illően, városunk 48-as örökségeit tekinti át... Felfigyelek Fried Ármin nevére, aki a városi Kossuth párt vezéregyéniségeként mondta pártjára, mikor az már nem lehetett lobogó fáklya, de maradt örökmécses, hogy mindig utat mutasson a tévelygő politikusoknak. (Fried Ármin volt az - a makóiak emlékezete szerint - akit József Attila így emleget József Attila cimű versében:”egy zsidó orvostól kapott kabátot” ...Később Auschwitzba deportálták.ezekről itt most nincs szó, de miért is lenne, nem idetartozik.) A beszéd után érdemkereszttel kitüntetett -ugyancsak – volt tanitványom néptánccsoportjait konferálják fel ünnepi műsorként. Igazán maradnék, de átfúj a szél, meg a táncoló fiúk kicsit hamisan énekelnek, meg nem is nagyon látom őket, a lábukat, amivel pedig ügyesen ropják - így feltűnés nélkül előbb eljövök. A rendőröknek semmi dolga most sem, élvezik a Napot, úgy tűnik.

Virágoznak a fák, tavaszillatot árasztanak.

Mire hazaérek, lányom is elkészült, elmegyünk ebédelni egy étterembe, visszafelé felkerülünk a Makovecz tervezte új főterünkre, leülünk egy napsütötte padra, beszélgetünk, csinálok egy-két , nagynehezen engedélyezett „ünnepi” fotót, s élvezzük a Napot, a kisváros derűs, csendes, ünnepi hangulatát...

Aztán este fele látom-hallom, hogy Pesten, pont azon az útvonalon, amit pár napja végigjártunk s megcsodáltunk – most barrikádok égnek....



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése