2020. április 2., csütörtök

rabbi samuel bak és néhány (képes) utóda

Magyar Zsidó Szemle 1905 (Dr Richtmann Mózes: Landau Ezekiel prágai rabbi (1713-1793 és a magyar zsidók c. irásában:)

Bak Samuel

"Nagysurányon 1831-ben meghalt Bak Sámuel több mint félszázados működés után"

Nagysurány szlovákiai város, Nyitrai kerület

1779-től földesúri engedéllyel megalakult a helyi zsidó hitközség, melynek volt saját zsinagógája és rabbija.

 A zsidók száma ekkor 220 lehetett. Közülük négy tért át a katolikus hitre, melyek egyike lett a molnár. A zsidók hatására Surányban beindult a kereskedelem, vásárokat tartottak.

(1909október 25-én a képviselő testület 1000 korona támogatást szavazott meg a katolikus iskolának és 4000-et a zsidó iskolának, annak ellenére, hogy a zsidó iskolát csak tizedannyi gyerek látogatta, mint a katolikust)



testvérbátyja rabbi Zwi Bak Hirsch , érdekes, hogy ő is több mint 50 évig, 53-ig szolgálta hitközségét Szegeden, hűségesen


Bak Sámuel felesége Fradel Bak

      egyik fiuk  :Gershon Bak   , Pozsonyban született     

                      lányuk:Sarah-Perel Josefa Litch --Rosenbaum 

ő is Pozsonyban született mintegy 1800-ban
meghalt 1872 december 26-án

sirköve:    :  










férje:

meghalt 1877. március 27


sirköve:







fiuk közül:     rabbi Móritz Mózes Litzh--Rosenbaum:




végre egy fotó!!!! (az első "Bak" képét látom, tetszik:)
(mellesleg jegyzem meg, s jólesően, tele vagyunk rabbikkal:)

született:1842. augusztus 21én, Pozsonyban
meghalt 1894-ben április 27én Budapesten

felesége Rebetzin Johanna Rosenbaum Trebitsch



egyik lányuk Esther Schlesinger (Rosenbaum)
született 1889 körül
Mordechai Schlezinger felesége :





és Móritz rabbinak  is egyik fia (a sok közül) rabbi lett:   

Rabbi Julius Rosenbaum
született Pesten 1875. január 7én


egyik fiuk meg , akiről találtam képet, további leszármazottal (jaj de cukik) : Leopold "Lebi"  Yehuda Rosenbaum:


1890 körül született Magyarországon, meghalt 1957 körül(?) Bécsben!!

felesége Melanie Matl Rosenbaum
született 1883-ban, január 17én (Namestovo, Szlovákia) meghalt 1943-ban, Budapesten


egyik fiuk (a kép miatt:) részesitem előnyben:

Emil Moshe  Rosenbaum Rosen
született 1912 , meghalt 1972 julius,
felesége Oma Rosenbaum Rosen (Hubsch):

testvére: Károly Karczi Haim Rosenbaum Ben-Ari
született 1919 június 100
meghalt 1995 szeptember 15

feleség Éva Rosenbaum (Somló)
született 1922. február 18.
meghalt 1988 junius 19 Izrael


s végre az első szines fotók: 






MAZEL TOV!!


3 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Julika, talaltal mar olyan kepet ami hasonlit rad, szemvagas, orr acrforma, homlok, etc?

      Törlés
    2. nem , én inkább az apai ágamra hasonlitok, de látom az arcvonások közös lágyságában , (ami nekem speciel nincs ). de ismert rokonaimban is megvan.....

      Törlés