2024. május 24., péntek

valami személyeset!

 a holokauszt 80 Makó nyitóbeszélgetésén egy epizód végképp kiakasztott (hozzácsapódó lépcsőházi gondolataimtól nem is nagyon hagyott aludni)

Az előadó Tari örült a kb 50 főnyi hallgatóságnak (szerintem többen is lehettünk).de különösen a mintegy 11 fiatalnak, akiket szerintem kirendelt a tanárnőjük, aki ott ült élükön, min kiderült a turisztikai csoport vezetőjeként a Keriből...

na jó.. Tari barátunk, nem hagyta annyiban, és provokálta őket, hogy szólaljanak meg, mi hozta őket ide stb

hosszas csönd után a vezetőjük, a "tanárnő" aki amúgy idegenvezető, válaszolt(egyébként anyukáját a gimiben Kazinczy kiejtési versenyre készitettem elő, anno)




azt mondta, hogy mivel a gyerekek leendő idegenvezetők, a város múltjába beletartozik a makói zsidóság története (is), ezért...hozta el őket..

nagynehezen megszólalt a mellette ülő fiúcska is , ő bosszantott különösen fel, valamit arról hebegett, hogy csak sztereotipiáik vannak a témáról és semmi személyes, ami közelebb hozná hozzájuk ...

a szinpadról megköszönték az öszinteséget. -




a szó persze belémrekedt, meg sok más is 


amitől nem tudtam aludni


hát ha valami SZEMÉLYES kéne, tessék, most elmondom


az iskola aminek padjait nyűvik ezek a gyerekek- pont 100 éve,  egy ZSIDÓ ember révén létezik, aki 1923-ban a városi kereskedelmi kamara elnöke volt, és a lábát lejárta, hogy tanulókat toborozzon a minisztériumtól kikönyörgött leendő alapitandó iskolába. Ő véletlen az én nagyapám volt. Löwinger Miksa,..

az is megfordult a fejemben, hogy felajánlkoznék egy (tan)órára elbeszélgetni velük, úgy is mint "zsidó", mint holokauszttűlélő )még élő , akinek apját viszont megölték a bori munkaszolgálatban, mint Radnótit...(róla tán hallottak!) (elmesélném a történetem, ami könyvben is olvasható ("Egy hasznavehetetlen kisgyerek ay lágerban") esetleg részleteket olvashatnék föl belőle.. sőt a kérdéseiknek is kitenném magam...

csak hogy legyen valami SZEMÉLYES élményük is....a sztereotipiákon túl

19 megjegyzés:

  1. Zsolt Urbancsok
    Köszönet Farkas Diának, hogy a diákjaival jött el. Példáját követhetnék mások is. Tőle tudom, hogy a diákokat is elgondolkodtatta a beszélgetés. A Messengeren nem az aktuális buli, hanem a vészkorszak volt a téma.

    Gonda Julia
    Zsolt Urbancsok kár h mások messengereit nem olvashatom 😉 (?)

    VálaszTörlés
  2. Zsolt Urbancsok
    Rossz trend, hogy egyre kevesebbet beszélgetünk, és nem hallgatjuk meg egymást.
    Felvetését támogatom, sok személyes történetet ismerünk, ha kell, minden iskolába elmegyünk.


    Gonda Julia
    Zsolt Urbancsok benne vagyok,menjünk

    VálaszTörlés
  3. Zsolt Urbancsok
    A kérdés az adott témán túlmutat:
    olyan fiatalokat kell(ene) az iskokáknak kibocsátaniuk, akik értik és ismerik szűkebb és tágabb pátriájuk történetét, értik, hogy mi és miért történik a világban, mi a jó és a rossz, mi erkölcsös és mi az erkölcstelen.
    Tudom, hogy ez megoldhatatlannak tűnő feladat, de ez a helyes út.

    Gonda Julia
    Zsolt Urbancsok ez evidencia

    VálaszTörlés
  4. Varga Papi László
    A Jad Vasemben is programunkba tartozott a közvetlen találkozás túlélőkkel. A másik ember hitelesít!


    Gonda Julia
    Varga Papi László csak meddig vannak/vagyunk!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Róbert Buk
      Gonda Julia Ezért csinálta többek közt Spielberg az Emlékezés múzeumát.
      Azt amúgy nem értem, miért a diák bosszantotta fel.
      Nem ő tehet arról, kik vezetik e hont, s írják -át- a történelmet.
      Az már önmagában öröm, hogy egyáltalán érdekli "valami személyes."
      Egy apróság.
      Ötven alattiak jelentős része nem érti, miről szól az "Egy piaci nap."
      Pogrom '49- ben?
      Dehiszen már nem voltak itt a németek.

      Gonda Julia
      Róbert Buk Závada mondta nekem , hogy Makón (is?) játszódik, sajna még nem olvastam el, pótolom.

      Gonda Julia
      a szterotipia szó is irritált, többször is elhangzott, mint egy szterotipia, de nem volt megnevezve, értelmezve - érzelmekről nem is beszélve, mert az elő se jött...

      Róbert Buk
      Gonda Julia 1860. BUCK Leopold kunmadarasi hentes, (sakter, sajchet?) feleségül vette Friedman(n?) Bettit, s a házasságkötés alkalmából megmagyarította a nevét BUK-ra.
      Tíz gyermeke, meg kilencven!!! unokája volt.
      És mindemellé pechje.
      Mert akkor nem az volt a jó magyar, kinek "sok gyereke és még több unokája van".
      Mások, másként itélték ezt meg, így hát kiirtották a család cirka kilencven százalékát.
      A Piaci nap róluk is szól.
      Úgyhogy tessen elolvasni.
      A színdarab is zseniális.
      A fal adja a másikat ...

      Róbert Buk
      Gonda Julia A Piaci nap rövid.
      Jó.
      Kötelezővé tenném kompenzálandó a fejekben a szabadság téri sast almával etető selyemfiút.
      A templomi aranyozott ellentengernagyról, -onnan pár lépésre- nem is szólva.

      Gonda Julia
      azt láttam egy párszor , programszerűen...énekeltük az Örömódát is,,, háttal neki persze

      Törlés
  5. Frank Istvánné
    Kár hogy nem szólalt meg Tanárnő!Rövid magyarázattal mesélhetett volna ott és rögtön!Biztosan tanultak volna belőle mert más de nagyon más átélni mint ma hallani róla!Ma élő Embertől aki átélte a borzalmakat!Ez csak az én meglátásom.

    Diana Farkas
    Frank Istvánné Természetesen megszólaltam, és utána óra keretek között is beszéltünk a témáról, csak ez egy egyoldalú véleménynyilvánításból kimaradt . De a hír szent, a vélemény szabad.


    Frank Istvánné
    Diana Farkas Kedves Diána!Ön nagyon jót tett hogy elvitte a diákokat!Én Gonda Júlia Tanárnőre gondoltam amikor írtam a véleményem.😍

    VálaszTörlés
  6. Diana Farkas
    Kedves Júlia! Nagyon köszönjük visszajelzését, abban az esetben is, ha ez nem közvetlenül, hanem a social média keretei között, "moderálatlanul" történt, visszajelzést és párbeszédet nélkülözve. Valóban "kényszerítve" voltak a diákjaim, hogy részt vegyenek az eseményen, mert nagyon fontosnak tartottam, hogy személyesen is élményeket, tapasztalatokat szerezzenek egy fontos témát illetően. Önként ....a résztvevők létszámának tükrében leszűrhető, hány embert is "érdekel" a holokauszt kérdése . (a város lakossága népszámlálási adatok alapján kb 23.e. fő). Talán a hozzászólás nem volt PC, viszont remekül reflektált arra a kérdésre, hogy valóban, sajnos mind a mai napig, sztereotípiákban gondolkodunk. És,ha ezt egy 18 éves diák meg tudja fogalmazni, az már siker.....hiszen ebből tudunk építkezni, innentől látszik a feladatunk az oktatás területén .Én valóban nem vagyok pedagógus , sem magyar, sem történelem, sem semmilyen szakon. Én "oktató" vagyok.....ahol a diákok életre való felkészítése a célom, aminek része az is, hogy az történelem sötét korszakait megértessem, és ne bemagoltassam velük. Ennek része volt a keddi esemény. Édesanyám valóban volt Kazinczy versenyen.....de saját tehetsége révén ért el eredményt. Mint ahogy a diákjaim is saját egyéniségük, személyiségük révén boldogulnak majd.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gonda Julia
      Diana Farkas kerestem másnap.Nem visszajelzést irtam Ez az én blogom, amibe saját reflexióimat írom.Amihez bárki írhat,refllektalhat. Persze az nem örömteli, ha ilyen ellenségesen!

      Gonda Julia
      Valamint távol állt tólem hogy anyja gimnazista sikereit(?) magamnak vindikáljam, én csak utaltam egy "személyes" összefüggésre, s ha már ezt hiányolták! (Feladatként kaptam, hogy készítsem elő a versenyre, arra gyakoroltunk jópár alkalommal, remélem nem ártottam vele 🙂 nem volt személyes tanitványom amúgy! De jó szívvel emlékszem vissza rá., (mint általaában a tanitványaimra) Csak zárójelben emlitettem meg!

      Diana Farkas
      Gonda Juliasajnálom , hogy nem kaptam jelzést a megkereséséről , hiszen épp a párbeszéd lenne fontos . De bízom benne , hogy a jövőben ezt pótolhatjuk !

      Törlés
    2. Diana Farkas azt hiszem utána irtam , részben helyette, ezeket, ha már az előadáson bennem rekedt...természetesen nem hivatalosan kerestem,,

      Törlés
    3. Diana Farkas
      Gonda Julia akkor hogyan ? Természetesen egy magán blog x követővel releváns …. Viszont bárkit degradálni kicsit a vészkorszakot idézi … ellenvélemény nélkül. És nem vagyok ellenséges , csak tárgyilagos . Mert a védelem ugyanúgy megilleti a mai Z generációt , mint ahogy megillette volna a zsidókat is.

      Törlés
    4. Gonda Julia
      Diana Farkas én szerintem senkit se "degradáltam", főleg egy szóhasználatot kifogásoltam, ami kifejtésre se került, csak ismétlődött...Azért ne essünk már "vészkorszakos" tűlzásokba!!!Kérem gondolkodjon el a szavain, mert veszélyes játékot úz velük! Semmi bajom egyénbként a Z generácvióval. Ezek cxak üres szavak, valóban a mélyükbe kéne nézni ...! És nem "félre" beszélni...

      Törlés
    5. Diana Farkas
      Bár én lennék, aki "veszélyes játékot űzök" ..... sajnos a jelen kommunikáció alapján a sztereotípiák beigazolódtak..... és a véleménynyilvánítás erősen kontraproduktívvá vált. Amit én sajnálok a legjobban...... mert 2 év érzékenyítés ment most a kukába 🙂

      Gonda Julia
      Diana Farkas ugyan- ezek megint csak üres divatszavalk! ("érzéskenyítés+?!) s a lényeg elveszett! Őszintén sajnálom.Én nem csak a sztereotipia szót utálom!...

      Diana Farkas
      Száz szónak is egy vége.....a diákjaim értelmesek, kritikai gondolkodásúak.....és foglalkoztatja őket a holokauszt téma. De az is, hogy Izrael most milyen alapon bombázza szét a palesztin civileket. És amíg ezen gondolkoznak, az jó ......de kollektív emlékezet, az nem lesz,

      Gonda Julia
      itt hagyjuk abba!

      Törlés
    6. Diana Farkas
      Tízmillió Szent György országa...de hol a sárkány ?

      Törlés
    7. Ez meg tökéletes félreértése a z előadáson Csepeli György szavainak, aki arra utalt metaforikusan-metonimikusan, - a holokauszttal kapcsolatban, mert mégis csak az a téma! - hogy mindenki áldozat volt de akkor ki(k)a z elkövető(k)? azok eltűntek...(hát sajnos az igazi áldozatok valóságosan is!) De mondtam, hagyjuk,semmi értelme...sajnos

      Törlés
  7. Diana Farkas
    És, mivel turisztika szakosztály, és a Keri100 alkalmából levéltári kutatásokat végeztünk, így épp tudjuk (a város lakosságának nagyon szűk százalékaként) , hogy ki volt Lőwinger Miksa

    Gonda Julia
    És még valami, nagyon jó lenne, ha nem csak meg"értetni" akarná ezt a sötét korszakot "Mert az, nem elég....(mert az recseg-ropog, miunt a "sztereotípia" szó)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gonda Julia
      Diana Farkas sajnos ennek semmi jelét nem láttam. Nekem egyébkent nincs statisztikám...de tettem mar az "ismerösök" emelése érdekében (PL A Keri 2008-as évkönyvében is megjelent egy cikkem róla a Marosvidékből átvéve. (ahol ugyan nem csak iskola- hanem zsinagógaalapítóként is szerepel.de a Keri dokumentációjában is részletesen s méltón szerepel - nem csak a Levéltárban.

      Törlés
    2. És még valami, nagyon jó lenne, ha nem csak meg"értetni" akarná ezt a sötét korszakot "Mert az, nem elég....(mert az recseg-ropog, mint a "sztereotípia" szó)

      Törlés
  8. Zsolt Urbancsok
    Kedves Juli,
    Farkas Diának köszönet és elismerés jár(na), mivel Makón minden bizonnyal ő az egyetlen tanár, aki diákjainak sokoldalú és alapos ismereteket közvetít a zsidóságról.
    Óráira nem csak engem hívott meg, hanem Kendrusz Attila szegedi rabbit is. Rendkívül felkészült turisztikai szakember, akibe több pedagógiai érzék szorult, mint az általam ismert legtöbb pedagógus kollégába.
    Véleményem szerint is bántó rá nézve a Fb-on is megosztott bolgbejegyzése.
    A vészkorszak túlélőinek személyes történeteit nem ismerik a mai fiatalok (se), így a hozzászóló diák jogosan mondhatta azt, hogy ők a legtöbbször csak a "szokásos" sztereotipiákat hallják. Az, hogy a "sztereotipia" szó ellenszenves Julinak, arról nem a diák vagy a tanára tehet.
    (Egyébként a legtöbb polgártársunk azt sem tudja, hogy létezik ilyen kifejezés.)
    A vészkorszak makói túlélőinek történeteiről 8 részes molinósorozatot készítettünk. Javasolni fogom, hogy június 16 után minden középiskolában mutassuk be.
    Egymásban pedig azt keressük, ami összeköt, ne azt, ami szétválaszt.
    23 p.
    Válasz
    Módosítva
    Gonda Julia
    Zsolt Urbancsok Zsolt megtette...én csak tudósítok. Nem volt szándékom megbántani, F.D.-t, mégha az ő reakciója olyan is,, mintha ez megtörtént volna., s válaszaiban túllépett minden józan határt! - A sztereotipia szót biztos nem a kisujjából szopta a … Továbbiak
    1 p.
    Válasz
    Módosítva


    Zsolt Urbancsok
    A Fb-on értelmes párbeszéd helyett csak komment-csörtéket lehet vívni. Javaslom, hogy személyesen zárják/zárjuk le a vitát.
    14 p.
    Válasz
    Zsolt Urbancsok nekem eleve ez volt a szándékom , azaz nem is vitázni akartam, (nem is akarok! pléne nem az izraeli bonyolult helyzetről) hanem pótolni a "személyest", ami azt hiszem F D akármilyen kiváló , a zsidóságról szóló óráiról is hiányozhatott., s ez a hiány el is hangzott az előadáson



    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. előző válaszból lemaradt tovább A sztereotipia szót biztos nem a kisujjából szopta a diák, de szerettem volna tudni, hogy mI áll mögötte!!! - Nem tudom jó ötlet-e a molinók iskolai bemutatása, csak úgy... Inkább a Hagymaházba kéne elküldeni őket (csoportokat, osztályokat )

      Törlés