2024. május 18., szombat

történelem, őh

 diákkoromban nem szerettem a történelmet, minden részjegyem is ötös volt belőle, hogy ne legyen vele bajom, letudtam...azt hogy a mindenkori győztesek írják, hamar megtanultam, még a nagybátyámtól , meg tapasztalhattam is változékonyságát... azóta azért sokminden változott tán a történetirásban (fontosabbak lettek a különböző  források, és a különböző aspesktusú megközelítések, még ha meg is vannak a maga nehézségei)

ennek mintegy igazolása volt a napokban a levéltárban a fantasztikusan termékeny és sziporkázó Marosváro Attila egyszerre két könyvbemutatóján, ahol az 1919es román megszállásról volt szó. az Erőszakkutató Intézet ügyvezetője segédletével. 



 Még az előadás előtt a kapuban egy ismerősöm elég direkt és fura kijelentéseket tett a témáról, mit bent megismételt ,  épp hogy egysikúan  kezelte a témát (egyszemélyi felelősöket találva - félre)- de megkapta a cáfolást, hogy több oldalról kell nézni a dolgokat , összetettebben

anyu 10-11 éves volt, a román megszálláskor, s párszor fel is idézte, amikor románok voltak a városban..

ha Apátfalván nem történik az ellenállás és véres megtorlás, akkor valószinű Makóra került volna, de igy Makó megúszta...

nem lettem hive a történelemnek, de lenyűgözött az a megközelités, amiket látok, s Attila csak azt sajnálja , hogy a román levéltárakban nem kutathat(ott) mert onnan nézve is meg kéne vizsgálni a kérdést, és mindent kérdést többfelől, több nézőszögből, összetetten



ez nagyon tetszik nekem!

****



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése