2018. december 9., vasárnap

hanukai vacsorán

tegnap azt mondta unokám egy ovis csoporttársa, hogy nincs is hanuka ...

előtte való nap voltak épp egy hanukagyertyagyújtáson

én meg ma a 7. meggyújtásán Szegeden



hát muszáj hogy legyen! mert VAN! s ha ott vagyunk jelenlétünkkel is erősítjük

Szegeden egyébként 100-nál is többen voltunk a vacsorán, és a Sabat Song együttes betöltötte dallammal és vidámsággal az egész dísztermet, no és a vacsi is remek volt----











a rabbi tanított is vacsi után, az újabb klezmerzene előtt, de nem tehetek róla, bármennyire is igyekszem, nekem még mindig csak olybá tűnik, mint aki leckét mond föl, s soha semmiről nem tudok meg többet mint eddig tudtam (persze lehet, hogy túl öreg vagyok, nem újszülött, hogy minden "vicc" azaz ünnepi megemlékezés új legyen, ő viszont jó papként azaz rabbiként tanulhat még holtig



és a moaj zurt is milyen rég is éneklem! Sőt még el is hegedültem egy régi hanukai délután  a makói hitközségben (gimista voltam akkor, az ötvenes évek végén vagy hatvanas elején....)

moaj zur

ezek bevésődtek, s jó újra és újra elénekelni vagy csak hallgatni (ha más kiejtéssel is)

ja és az elmaradhatatlan fánk is volt:



sőt, még tánc is:


-----

és egy kicsit módositok azaz rehabilitálok, mégis csak mondott számomra is valami újat a rabbi azzal az 1/8 olaj feltételezéssel...csak nem fejtette ki, de én reggelre ezt gondoltam:

már az is csoda volt - mondják
hogy maroknyi zsidó győzött
s csak ezután jött az olajé
ami egy napnál tovább égett

de honnan tudták
mennyi elég egy napra
s mennyi kell nyolcra

az első nap nem is volt 
csoda aztán lett
vagy csak egynyolcada
fogyott el az olajnak

akkor mégse volt csoda
mert nyolc napra 
volt elég eleve
mindegy

gyújtjuk a lángot azóta is
s naponta eggyel többet
mert az az igazi csoda
hogy a fény legyőzi a
sötétséget

*****************
de ezt minden évben
elölről kell kezdeni



2 megjegyzés:

  1. Olyan jól átjön a hangulata az estnek, hogy ezt már csak koronázta volna egy rövid zenei videó. Jövőre örömmel venném, ha egy-két 30-40 mp-es videóval is megajándékoznál bennünket.

    VálaszTörlés
  2. sajna a fgépem annyira ripitya , hogy erre már nem képes, különben lett volna az is... mondjuka tumbala, vagy a jiddishe mame, vagy akár a meseautó :)

    VálaszTörlés