2018. december 4., kedd

mi a vers

egy jó kis irodalmi körön voltam este

havonta van

most az asztalon fogadott bennünket egy karácsonyfaszerűség, közelebbről megnézve kitépett könyvlapokból... az előtérben is láttam pár értékes kiselejtezett könyvet, amit én nem selejteztem volna ki...(ez lesz a könyvek sorsa?) remélem maradt még belőlük példány... amúgy mutatós:

..

menet közben derült ki, hogy József Attila , szegény épp ma kerek évfordulóval - halt meg, december 3 -án...(s 5-én már el is temették), és épp itt tartózkodik a városban (mai és holnapi fellépésekkel diákoknak( egy "versvándor"(? )Tóth Péter, aki igazán autentikusan mond verseket...)



le is ült az előttem levő üres székre, és mikor elkezdte a József Attila c. József Attiláról  szóló verset, kérdőjelként, a választ .az első mondatát még vele mondtam (a többit már - szerencsére - csak magamban


József Attila, hidd el , hogy nagyon szeretlek, ezt még anyámtól örököltem, áldott jó asszony volt, látod, a világra hozott

a többi töredéket neki hagytam, remekül mondta!



sőt a Thomas Mann üdvözlésénél egy szót se szóltam (pedig azt (is) betéve tudom :)

ő storyként mondta el, pátosztalan történetként - nagyon természetesen... tetszett! minden hangsúlyával egyetértettem (ami nem gyakran fordul elő)

felmerült az is hogy egyáltalán mi a vers

minél egysíkúbb egy szöveg, annál kevésbé az!...

s nem biztos hogy belemagyarázunk tartalmakat, ha...,mert a költő tudatalattijában benne lehetett
(a szimbolikus jelentéseknek,,asszociációs hálónak van jelentősége egy szöveg eldöntéséében hogy vers-e )

bizonyos intelligencia, műveltség mégis csak kell a megértéséhez (?)

mi a vers ? kanyarodott a vers előadóhoz a beszélgetés vezetője (Bene Zoltán) ...

és ő egy már hallott József Attila töredékkel válaszolt:

Jó volna jegyet szerezni és elutazni Önmagunkhoz, hogy bennetek lakik,
  az bizonyos


önismereti tréning, egy eszköz, hogy megismerje önmagát az ember, a magában levő jót, (s ha előadóművész!) a hallgatóságnak ezt átadja

az egyetemes jó megszólítása

óriási ereje van

és anyanyelv révén az identitás megőrzése is

ez egy nagyon szép meghatározás volt, humanista, ha speciális is (inkább az előadóművész ars poeticája)



azt megállapítottuk hogy sok versnek szánt szöveg nem vers, ami tele van közhellyel, puffogtatással, de nincs rá recept se

egy verse mindenkinek lehet (:) (mert miért is ne!)

magamba néztem, hány jó versem van, van.e?!! vagy netán melyik az az egy....



2 megjegyzés:

  1. M.B. És mi lesz a sorsa a kiselejtezett könyveknek? Mert itt barbár módon elégetik a könyveket, mert sok helyet foglalnak. Az itteni egyetemi könyvtárról beszélek. Nagyon gazdag magyar anyaggal rendelkeztek, mind irodalmi, nyelvészeti, agy történelmi jellegű könyvekkel. De ezt már csak múltidőben lehet mondani. Vissza léptünk az időben?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Könyvégetés? Nahát! nálunk jobb a helyzet! Meg lehet venni tesztés szerinti áron...

      Törlés