2018. december 10., hétfő

utoljára csak magyarul

Halála előtti napon
csak magyarul beszélt
ebből sejtették
hogy baj van
de nem értette senki
hogy mit  akarhat
én megértettem volna
de távol voltam tőle
bár épp nála gondolatban
mi lehet vele hogy van
rosszra  gondoltam

*

Mit mondhattál
anyanyelveden
anyám testvére:
anyád is már rég odaát
hogy szerettem őt
s téged is szerettelek
mikor még itt éltetek
Szegedről Makónkra
motorral átrándultál
hozzánk - diót törni
vizsgádra készülni
be-beugrottál
Aztán messzire el

Angolul beszél nejed
fiad s unokád
nem érthetett senki sem
mit mondhattál utoljára
mi lehetett üzeneted

már titok marad
reggelre végképp elmentél
rád gondoltam előző nap!
mikor már csak magyarul
beszéltél

Magyarul.
60 év multán.

süketek közt
vakon

A poliglott isten
remélem
meghallgatott.




16 megjegyzés:

  1. T.L. Beszelt mindket nyelven, vegig tudatos volt, en forditgattam telefonon, olyasmiket mondott, hogy fajt a laba, stb. Semmi tobb. Maradjunk jozanok

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ez vers... én meg azt hallottam hogy magyarul beszélt utolsó nap. a józanságnak most olyan nagyon nincs helye, egyelőre! Mit forditottál?, kinek?, ha mindkét nyelven beszélt?! S egész nap vele voltál? Ugye nem. A lényegen nem változtat semmit,amit irtál!!! Különben is Istennek midegy, ő "poilglott"... Egyébként feltételezhetően veled pláne magyarul beszélhetett!!!!

      Törlés
    2. T.L. SENKI nem volt kapcsolatban vele az utolso percig kiveve Marlene, Jeffrey es en. Peterrel es Ottoval mindig angolul beszeltunk, Veraval magyarul. Igy szoktuk meg.

      Törlés
    3. tudom, Marlen mondta hogy magyarul...(vele bizonyára angolul! Veled is ezek szerint.... akkor mit forditottál? mire?

      Törlés
    4. T.L. A felesegenek es a fianak forditottam, hogy faj a laba, stb. Mar nagyon unom ezt.

      Törlés
    5. én is, hagyjuk abba, épp javasolni akartam, olyan máltatlan...

      Törlés
    6. persze még mindig nem értem, milyen nyelvről forditottál? akkor mégis csak magyarul szólt hozzád (eltérően a szokásostól)

      Törlés
  2. egyébként valószinű megint csak az elejét olvastad...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. T.L: Nem vagyok gyorsolvaso. Mindent gondosan vegigolvasok.

      Törlés
    2. én csak mennyiségről beszélek most(nem minőségről)

      Törlés
  3. " nem ami rész szerint igaz, -
    Olyan kell, mi egészben s mindig az."
    (Arany János)

    VálaszTörlés
  4. "Csip-csup igazzal nem törődöm én"

    VálaszTörlés
  5. na még Arany (az eszmény az eszményről):
    Nem a való hát: annak égi mássa
    Lesz, amitől függ az ének varázsa:
    E hűtlen hívség, mely szebbít, nagyít -
    Sulykot, bizony, nem egyszer elhajít:
    Ez alkonysúgár, mely az árnyakat,
    E köd, mely nőteti a tárgyakat;
    E fénytörődés átlátszó habon,
    E zöld, esős lég egy május-napon;
    Ez önmagánál szebb, dicsőbb természet:
    Egyszóval... a költészet.

    VálaszTörlés