ez meg egy ilyen nap volt: "ökumenikus" - mindenféle templom nélkül.
tévé vallási műsorában (a cölibátust fogadó) bencés szerzetes a terhes szó csángóföldön hallott szebb , sőt szép kifejezéséról:"jövője van"; kabbalaelőadás a monoteizmus igazi lényegéről számitógépen mp3-ról, csakrákról könyvolvasás őszi verőfényben a szökőkútnál (a sziv csakra dávidcsillagával); és a felsőszomszédnéni véletlenül erkélyünkre ejtett rózsafűzére, amit persze, nagy örömére, felvittem neki...
és ez mind olyan szépen megfért egymással
pláne a kabbala előadás fényében: hiszen egy Isten van, s csak Isten van... úgyis!
milyen érdekes, épp itt síránkoztam pár napja, hogy a tévénk hiába sokcsatornás, a (Raj-Popper féle) kabbalaelőadás sorozatot nem fogja közvetiteni biztos, ma viszont egy másik, chaszid kabbalaelőadást találtam, a számgépen! Végig is hallgattam, remek volt! A végtelenről és a végesről, Istenről és a világról. Arról, hogy Isten - most is- folyamatosan teremt, s hogy az isteni szintek (a szefirák) belénk is vannak táplálva, ez jelenti a "saját képmást", s ezáltal tudunk közeledni Istenhez.... ez az előző, első előadás, összegzése volt - amit most hallottam az a monoteizmus (többlet)jelentésének szenzációs magyarázata!Hogy miért olyan lényeges, és sokszor hangsúlyozott a bálványimádás tilalma, hogy Istenből csak 1 lehet, és rajta kivül semmi más... "Tudd meg, és vedd a szívedre, hogy az Örökkévaló az Isten fent az égben, és alant a földön. Nincs más." (nem hogy más isten, eleve nincs semmi más!)Voltaképpen csak Isten van.
És miért egyértelmű, hogy egyisten van? egyáltalán, miért gondoljuk, hogy van Isten? És milyen az az Isten, akiben a pittsburgi rabbi sem hitt, de főleg milyenben igen, és mik ennek a nehézségei:Isten nem megtapasztalható, mert csak a véges dolgokat tudjuk megtapasztalni. Isten végtelen, leírhatatlan, megtapasztalhatatlan. "Igy" nem "létezik".
A létezés, amit mi tapasztalunk az a létezés lehetősége; átmeneti, nem kötelező: most itt vagyok, mert valaki volt előttem, ő az okozó, én az okozott, minden(ki)nek van oka, de van egy pont,ami megfoghatatlan, érthetetlen, létezését tekintve , és kötelező a létezése: ő mindennek az oka, okozója, de ő nem okozott, ő "csak" az OK. Ez, ő, az a pont, amiből, akitől elkezdődött minden. (ősok?)(a magyar ős szó eredetileg is alakú, vö: is-ten) ez a létezés kötelező, abszolút létezés, ez a "vagyok, aki vagyok"És "ebből" csak 1 lehet; végtelen, mindent magába foglal.Minden ok oka.
Majmonidesz mondja, hogy van egy első létezés, ami mindennek a léteztetője.És minden létezőnek folyamatosan szüksége van erre a léteztetőre, erre az első létre.
Ha nem lenne Isten, egy pillanatig nem tudnánk létezni.
Isten mindent betölt, az egész világ az Isten, és csak Isten van. - ez a monoteizmus igazi értelme.
de akkor mi van a világgal? ha Isten végtelen - nincs helye a világnak...
Valaki megkérdezte, hogy mi volt a világ teremtése előtt. Nos, a válasz erre is:
minden egyszerű, tiszta fénnyel volt telítve, Isten összezsugorította magát, azaz visszavett ebből a fényből, így lett hely, üres tér, a világnak. Isten korlátozta önmagát, összehúzta, és ezzel helyet adott nekünk is.
De csak a fényét húzta össze, továbbra is "minden" és végtelen, csak nem tudjuk mindig, mindenhol érzékelni.
Hogy kapcsolatot hogy teremthetünk vele, arről szól majd a következő előadás, remélem , majd azt is megtalálom... (és majd Istent is magamban)
aliz2. :: 2007. okt. 9. 21:40 :: még nincsenek kommentek :: Címkék: eloadas, kabbala, szamitogep, tevemusor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése