..2008. okt. 12.
egész nap ezt a kérdést járták (-tuk) körül a Szintézis Szabadegyetemen (már 2. nap , csak én az elsőn nem tudtam ott lenni - de senki se higgye, hogy a végére kiderült! Sőt. persze ehhez az elbizonytalanításhoz, elbizonytalanodáshoz nagyban hozzájárult a különböző megközelítések terminológiai zűrzavara is. lélek, szellem, tudat, elme ... ezek a szavak nem egyszer felcserélhető jelentéseikben keverednek elő a különböző irányzatokban az iskola igazgatója, Paulinyi Tamás is a "tudat" szót szereti használni leginkább (a lélek helyett), persze (fel-, le-, mélységben) kitágított értelemben; magam is egyre inkább hajlok erre...
az első előadást egy buddhista pszichológus tartotta, (Dr Pressing Lajos) aki rögtön tisztázta előadása címének (pszichológia és lélektan a buddhizmusban) a paradoxonát , hiszen a buddhizmus nem fogadja el semmiféle lélek létezését, így inkább tudattan -áról beszélhetnénk, semmint lélek-tanáról.- Csakhogy mi eleve nem vagyunk tisztában önmagunkkal sem. Tudni kéne - amit a buddhizmus tudni vél -, hogy valójában mik vagyunk, azaz mi a lényegi természetünk (mert hogy csak a felszint látjuk: a változó-múlandó hullámokat, a formákat, pedig valójában éppen hogy ami állandó és múlhatatlan, az a tudat fénye, világossága - ami mindenkiben ugyanaz. Csakhogy épp ezt nem látjuk, csupán a fény változó játékait. Azaz megfeledkezünk önmagunkról, saját világosságtermészetünkről; arról, hogy kik is vagyunk valójában. Amik vagyunk nem is speciális, mert mindenkiben ugyanaz a "buddhaság": fénytermészet lakozik. Nahát ezért az a "feladat", hogy erre ráébredjünk. Jóreggelt! (érdekes volt hallani ahogy a lelket "tagadó", szikár külsejű előadó egyre lelkesebb izgatottsággal beszélt minderről.)
a pszichológia klasszikus irányzatait körbejáró kerekasztalbeszélgetés a filozófus, a pszichológus és a kutató szemével - megint csak jócskán kihúzta a lélek alól a talajt. Kiderült, hogy pl. a "Pszichológiai szótár" nem is tartalmazza a "pszichológia" szót, a "psziché"-t pedig csupán negatívan tudja definiálni, illetve átutalni más: filozófiai, teológiai, stb. területekre, mivel nem is tud mit kezdeni saját tudománya tárgyával: a lélek -kel. (lélektan lélek nélkül hm...) Aztán ez oda is vezet - mondta az ELTE végzős hallgatója, aki parapszichológia kutatásokat végez majd a Szabadegyetem laborjában is - , hogy 3. évben döbbennek rá a pszichológia szakos ifjak, hogy "jó, jó, de mikor kezdünk már végre foglalkozni a "lélek"-kel?!), persze a LELKET később se vizsgálják, mert nem is tudják (csupán a viselkedést, cselekvést - visszaidézve a buddhista előadást: a hullámokat - ami nem a lényegünk).
Tasi István kulturális antropológus, teológus, Krisna-hívő szerzetes a vallás felől megközelítve a kérdést, védikus írásokra (A Bhagavad Vitára) hivatkozva, a lélek helyett inkább az elme (manasz) kifejezést használja, bár elismeri(k) a lélek (atman) létét, jelentőségét is, sőt, csak más értelemben: u.i. a legbelsőnk a transzcendens szikra az atman (tudatos önmagunk) - s épp az elme finomfizikai burkában.Viszont ha nem elég erős a lélek (az atman), akkor az elme veszi át a hatalmat. S a gyakorlatban ez nagyon gyakori eset lehet - ha nem általános! Az elmét viszont meg kell fegyelmezni, tisztítani, a transzcendenciára irányítani; erre való pl. a jóga, a meditáció. - Magát a lelket - nem lehet vizsgálat tárgyává tenni, csak azt, ami eltakarja... (s úgy tűnik, nagyon is el van takarva!) És mintha egyre jobban távolodnánk tőle, saját, valós, belső természetünktől - történelmileg; egyre kevesebbet tudunk a lélekről, kevesebbet, mint pl. annak idején (jórégen!) a védák... a vitatott főkérdés viszont épp az, hogy mi a test és lélek (vagy "elme", vagy "tudat" viszonya a testhez - , testtől független-e az a "valami", (a neurológusok, a redukcionalisták, materialisták persze tagadják) A védák szerint eleve lelkek vagyunk, s a léleknek van teste (nem a testnek lelke)! -de a valóságban ez már elválaszthatatlan. Vagy a "tudatot" középpontba állító megközelítésben: testi létünk tudatba ágyazott. (az agy csak átkötő, adó-vevő, persze) 08
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése