A
kiadók fájdalmai nem fontosak
Interjú Morcsányi
Gézával
Hevesi
Judit
2012. 01. 29. 12:45
PRAE.HU: A Magvető Kiadó közleményéből értesültünk Péczely Dóra főszerkesztő távozásáról, valamint az új szerkesztő, Turi Tímea kinevezéséről.(...)
(...)Az utód kiválasztása egy kiadóban nagyon érzékeny terület, ahol a tapasztalatok évente, vagy akár félévente formálják a legjobb döntésre való törekvés szempontjait. Most úgy érzem, a legfontosabb pont az volt, hogy az új szerkesztő magáévá tudja tenni azokat az értékeket és prioritásokat, amelyek alapján a Magvető működik. Mint minden alakalommal, így most is igyekeztem körültekintően és megfontoltan dönteni, úgy érzem, az új csapattal igazi küzdőtársak leszünk. Turi Tímea szakmai hozzáértése, kapcsolatai, s mindaz, amit ő jelent a kortárs magyar irodalmi közélet szövetében, alkalmas lesz arra, hogy jó kollégánk legyen, a szerzők megszeressék, ő is jól érezze magát, és közösen folytatni tudjuk azt, amit lényegében változatlanul továbbra is képviselni szeretnénk a Magvetővel.(...)
Timi már elkezdett dolgozni, mivel a kiadó érdeke az volt, hogy minél hamarabb kezdhessen, természetesen a fennmaradt kötelezettségeinek teljesítése mellett. Első magvetős munkája Darvasi László új mesekönyvének, a Pálcikatörténetek szerkesztése lesz. Nagyon boldog voltam és vagyok, mert a néhány napos munkát követően lelkes e-mailt kaptam Darvasitól. A kötet Koncz Tímea grafikus illusztrációival a Könyvfesztiválra fog megjelenni. Nagyon jó könyvek vannak előkészületben,...
http://prae.hu/prae/articles.php?aid=4579&cat=3
„A szerkesztés olyan, mint a takarítás: a hiánya feltűnő”
Szerk, p, 02/03/2012 - 15:19
...
Mekkora mozgástere van egy szerkesztőnek a Magvetőnél?
A munkám elején vagyok, erre kicsivel később könnyebben felelnék. Most annyit tudok mondani, hogy mivel Morcsányi Géza igazgató mellett három szerkesztő dolgozik a Magvetőnél (Király Levente és Szegő János mellé érkeztem), vagyis jelenleg nincs főszerkesztő, a döntések közösek.
Hogyan fog kinézni egy munkanapod? Mi lesz pontosan a feladatköröd?
Reggel bemegyek a kiadóba, sokat olvasok (azt, persze, otthon is), és a munkám végigköveti egy könyv életét a kézirat elfogadásától a szöveggondozáson keresztül a megjelenésig, és azon is túl. A szerkesztő tevékenysége nem túl látványos, éppúgy, ahogy általában a szövegközeli munkák: a munka eredményének kell látványosnak lennie. A szerkesztés viszont alázatos munka, és mindig arra fogok törekedni a szerzőkkel együtt dolgozva, hogy az elkészült könyvek a saját lehetőségeik és célkitűzéseik szerint a legjobbak legyenek. A szerkesztés – úgy vélem –, olyan, mint a takarítás: a hiánya az, ami feltűnik.
A napjaimhoz most hozzátartozik az is, hogy vannak folyamatban lévő munkáim a Bartók Rádióban, ahol külső munkatársként kezdtem dolgozni másfél éve. Az Irodalmi Újság nagyon fontos műhely nekem, csupa számomra fontos emberrel. És még együtt tudtam dolgozni olyan nagyszerű rádiósokkal is, akiket a közelmúltban számomra érthetetlen módon eltávolítottak az intézményből....
Lemondtál a prózaírói babérokról?
Az utóbbi időben észrevettem, hogy amit írok, jobban működik versként, mint prózaként. Vagy inkább: rövidebb, tagolt szövegként, mint epikus szerkezetként. Persze, továbbra is fontos, hogy mindazt, amit észlelek a világból, meg tudjam fogalmazni a lehető legpontosabban, és ezt, úgy érzem, az irodalmon keresztül vagyok képes. És ebből a szempontból mindegy, hogy van-e sortörés.
(...)
Főleg verseket és kritikákat, recenziókat lehet olvasni tőled mostanában számos folyóiratban. Születik-e belőlük kötet?
A versekből biztosan, lesz majd egy kötet a Kalligramnál. Mindazokat a kritikákat pedig, amiket eddig írtam, talán összegyűjtöm, de az értekező próza szempontjából a tanulmányok és az esszék fontosak most. Lassan be kell fejeznem a disszertációmat a tárcairodalom és a zsurnalizmus témájában, és terveim vannak azutánra is.
http://www.irodalmijelen.hu/node/12712
Kapcsolódó:
http://www.irodalmijelen.hu/node/12625
Elolvastam a lányod verseit.
VálaszTörlésazok nagyon régiek(még az első felnőtt-kötetéből valók)
Törlés