2019. november 28., csütörtök

egy elmebeteg....

valakinek szívességből legépeltem a disszertációja mellékletét... s hálája jeléül  Csáth Géza Egy elmebeteg nő naplója c. könyvével honorált,. ki se nyitottam. inkább ne adott volna semmit  --gondoltam

nos, ezen estén sok szó esett erről a könyvről is, a most megjelent monográfia ürügyén, az is kiderült hogy eredetileg nem is ez volt a címe (az én szempontomból még rosszabb): Az elmebetegségek pszichikus mechanizmusa


a Magvető Caféban élénk érdeklődés kísérte a monográfia bemutatását, ami gondolom, szólt Csáth Gézának is,,,nem csak a monográfia írójának Szajbély Mihálynak  Szegedről, (aki egyébként aranydiplomám átadója is volt


igazán mélyrehatoló volt a beszélgetés Bazsányi jóvoltából...



engem különösen az ragadott meg,hogy miután Csáth elmélyedt a pszichoanalizisben, igazán szakszerúen analizálta is magát (mit talán nem szabad lett volna ) nem is látta szükségét annak, hogy írjon....ehhez hozzájárult  később Freud álomfejtése, ill. Jung 

meg hogy, míg irt varázs fiókos írónak tartotta magát (nem történetmondónak )

végül is a pszichoanalizissel, álomfejtéssel foglalkozása okozta közvetve felesége és az ő halálát is

unkatestvére, Kosztolányi , tehetségesebbnek tartotta magánál (sokoldalúbb volt,  biztosan) szerette volna megmenteni, de nem tudta  végzete elől

nov 18

4 megjegyzés:

  1. F.CS. Csáth minden írását nagyon kedvelem, s az említett napló egészen fantasztikus. Kár kihagyni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gonda Julia
      azóta elhánytam, de a belőle készült filmet (Szász János) láttam (azt is elég volt egyszer)

      Törlés
    2. F. CS. Ferenc Csillag
      A filmet is kétszer néztem meg, a naplót is kétszer olvastam el.

      Törlés
    3. akkor azt hiszem nem egy az izlésünk

      Törlés