2023. február 15., szerda

FANNI ÖRÖK 2014 FEBR 15

 .2014. február 15

reggel olvastam a hÍrt...hiába írták oda , hogy 102 éves korában...megrendített... hiszen én azt hittem, hogy Radnóti felesége, "Fifi néni", Fanni... örökké él..

talán Így is van, Fanni bizonyosan halhatatlan... a versek őrzik halhatatlanságát

de olyan jó s megnyugtató volt tudni, hogy él, köztünk van, ha elzárkózva is...

két éve én is részt vettem a szokásos Radnóti menet utolsó etapján a Pozsonyi uti ház előtti megemlékezésen, ahol a Dr Radnóti Miklós cimtábla mögött lakott, ugyanabban a lakásban....... fel is néztem egy párszor a sejtett ablak irányába... elég és felemelő volt a tudata is, hogy ott van mögötte, valahol...

meg jártam az MTA kiállitáson, ami az ő adománya révén jött létre , féltve őrzött kéziratokból, dokumentumokból

És - bár nem ismertem - bevallom úgy gondoltam mindig rá, mint közeli ismerősre

A családi sorsunkban van közös találkozási pont. Az én anyám is egy bori munkaszolgálatos özvegyeként élt ... és halt ( ő már 25 éve) de ő is hű maradt a férjéhez, és nem ment újra férjhez, mert nem akarta. hogy gyereküknek (nekem ) "mostohaapja" legyen, a felejthetetlen "igazi" helyett... Fanni hűségesen ápolta, gondozta a költő emlékét, s szellemi hagyatékát... és emberi méltóságát.

És van egy családi legenda, ami szerint talán a nagynénikém fel is vette vele kapcsolatot, még 1960 körül, mielőtt egyetemre mentem, de erre sose mertem igazán rákérdezni, megmaradt kétes hitelű legendának.. de beleillik nagynéném habitusába. és - ha igaz -, Fanniéba is... Mint az anekdoták, amik vagy megtörténtek, vagy nem - mindenképp jellemző azokra, akikről szól:...jó emberek voltak mindketten...

De én pl el se tudtam volna képzelni, hogy a versek Fanniját valóban ismerjem, bár nem bántam volna, igazán, ha Fifi néni egyszer csak megjelent volna előttem a Pozsonyi út egyik hétköznapján (bár az már attól ünnep lett volna!)

Irt erről egy meghitt verset Kántor Péter is (ki tudja a valóságban is megtörtént-e , de most már ez is itt marad, örökre:

"A Pozsonyi úton jön nyárra tél, / jön szembe Fanni, a haja fehér"

ha a valóságban el is ment,

és főleg Radnóti verseiben: "mozdulatlan és örök"

és várja a költőt szőkén a rőt sövény előtt már nem is feltételes módban tán...

remélem, hogy végre találkoztak....

velünk itt maradnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése