2021. február 4., csütörtök

az eredeti név!

 megnéztem a Napfény izét, újra...

tulajdonképpen eredetileg a vissza-visszatérő Schubert motívum (meg a Tavaszi szél...) hagyott bennem mély nyomot, no meg a kezdő képsor, ahogy a kis Sonnenschein fiú elindul a nagyvilágba egy kis faluból --(mintha az én  legendás nagyapámat látnám Sátoraljaújhelyról , kocsmáros apja (Carl Guttmann) tarisznyájával a nyakában  Pest felé... hogy ott , tanulási évek után dr Gonda Jenő ügyvéd és politikus legyen



mély nyomot hagyott bennem a munkaszolgálatos vívóbajnok szörnyű meggyilkolása a munkaszolgálatban  (apám: Gonda Károly!) - is, 

de most világlott igazán ki...(ami nagybátyám a táncos Gonda László /Leslie Gonda) leirt tapasztalata is... hogy az asszimilációnak  valójában semmi értelme nem volt... csak a megaláztatás, s hogy az embernek annak kell maradni , ami, minden körülmények között

ennek szimbóluma a névhasználat, (valószínű nagyapámnak is jogászi hivatása miatt volt ajánlatos magyarositani a nevét) és é n is fellélegeztem, amikor a 3-4 generáció visszaveszi a Sors kitérő név után a patinás  Sonnenschein nevet, s hogy a strokot ért anya , is mikor kérdik a kórházban a nevét , az eredetit mondja Sonnenschein Valéria...

ennek igy kell lennie!

gondolkodom, hogy én is visszaveszem a Guttmann nevünket! :)

valamilyen formában

hiszen JÓ EMBEREK VAGYUNK! és zsidók...

5 megjegyzés:

  1. B.É. Láttam! És nagyon tetszett!

    VálaszTörlés
  2. T.K.Tamas Konig
    Egy-két nappal ezelőtt én is (újra) láttam, valóban nagyszerű.

    VálaszTörlés
  3. Nagy Ágnes
    Egy időben a kedvdnc filmeim között szerepelt az erős, kitartó , önmagát őszintén felvállaló erős lelkű embert becsültem. Ma már talán erzékenyebb lehetek es nehezen viseltem a kegyetlenségeket. Azok a kemény arcú megtorlók, akiknek a fejükből kilógott a primitív gyűlölet... Nehéz volt most látnom!

    Gonda Julia
    "megtorlók"?! furcsa, ha ez maradt meg ebből a nagyon összetett filmből. miről beszélsz? eleve több emberről szól a film, generációkról!!! Ugyanazt a filmet néztük volna?!

    Nagy Ágnes
    Gonda Julia ... ugyanazt néztük. Én sokadszor. Mindig más fogott meg. Korábban a család összefogása, a folytonossága és hogy nem engedték érvenyesülni a kiváló teljesítményű Embert. Akkor ez fájt. Most az, ahogyan az aktuális rendszer nem engedi be maga közé, legyen bármilyen nagyszerű ember. Majd most, ahogyan 'kiveti' magából a világ, amelyben él, teljesít , es, ha már így sem, meg úgy sem felel meg, hát visszaveszi azt a nevet, amellyel a családja indult es akiknek azt is köszönheti, hogy él ebben a világban. Legyen akármilyen gyűlölködő a közvetlen környezete.
    A "megtorló" kifejezés valóban nem megfelelő!

    Gonda Julia
    Nagy Ágnes de hogy-hogy te egy emberről beszélsz---

    Gonda Julia
    mégis, mintha mást láttunk volna, nekem úgy tűnik!

    VálaszTörlés
  4. Nagy Ágnes
    Gonda JuliaGonda JuliaGonda Julia ugyanaz a színész játszotta az aktuális kor leszármazott fiú gyermekét, mintegy ugyanazt a sorsot víve tovább... mintha ! Mintha nem változott volna körülötte sem semmi. A családi "folytatás" is marad , mintegy azzal is segítve nekünk nézőknek, hogy ugyanazt a színészt látjuk. Jelezve, hogy benne , bennük az Ember nem változott.

    Gonda Julia
    az nem jelent semmit! 3 generáció (s kétszer nem lépsz ugyanabba a folyóba)

    Nagy Ágnes
    Gonda Julia az újabb kor ugyanúgy nem fogadta el, sem nem fogadta be a fiúkat....

    Gonda Julia
    nagyon leegyszerúsitesz, bár sajnos igaz, de fura a szemüveged nekem mégis

    VálaszTörlés
  5. Tomi Ladanyi
    Nagy film vilagszerte.

    VálaszTörlés