széder estet tartottunk pészach előestjén - ilyenkor összejönnek a zsidó családok, közösségek -egy vacsorán újra élni a kivonulást, a megszabadulást és várjuk a Messiást, akinek előhírnöke Élijáhu, így őt is, hátha ezen az éjjelen eljön végre...
a pészach előestjén szédert tartunk - újraélni a kivonulást, (exodust), és átélni a szabadulást - maga a szó rendet jelent, a széder este a rend - az őrködés vagy megőrzés éjszakája - annak a történetnek felidézésére, emlékére, hogy kijöhettünk Egyiptomból, "a rabszolgaság házából" - A Hagadával (ami "elmesélést" "elmondást"jelent) felidézve őseink kijövetelét, átéljük, mintha ma lenne, és velünk történne újra - nemzedékről nemzedékre megőrizve a történetet - a szabadítást, szabadulást.. az egész este a szabadság érzületét kell hogy sugallja - szabadnak kell érezni magunkat, még a szabadabb ülésmóddal is...(oldalra ill. hátradőlünk a széken, kényelmesen) jelezve, hogy szabadok vagyunk...
tulajdonképpen a széder este elköltött pészachi vacsora - szimbolikus ételeivel - volt a Jézus-i "utolsó vacsora" is:
az asztalon kemény tojás, zöldség, retek, charoszet (reszelt alma, dió, csöppnyi borral keverve) sós víz, zöldség - utalás a tavaszra- reszelt torma, csontos sült hús (amit nem eszünk meg) - 3 db macesz, bor, külön serleg Élijahu (Illés) prófétának...
a kiddus, áldásmondás (édes)borra - után sorban következnek a szimbolikus ételek elfogyasztása, meghatározott"rend"-ben, emlékezve a szolgaság (keserű) , ill kiszabadulás (édesebb) mozzanataira
a 3 közül a középső maceszt ketté törjük (kisebbik fele ottmarad ez "a szegény ember kenyere" - maradjon másnapra is...)- a nagyobb fele 5 részre törve, el lesz dugva - ez az afikoman - amit a legkisebb gyereknek kell megtalálnia, és cserébe kérhet valami ajándékot - az "igazi" vacsora végéig,(ami maceszgombóc levessel kezdődik - a szimbolikus ételek csak "előételnek" számítanak - étkezési szempontból (de annál fontosabbak a szellemi-lelki-spirituális átélés szempontjából)
a "legkisebb" - jelenleg (még) lányom kérdéseire Mánistano... Miben különbözik ezen éjjel a többi éjjeltől?- hallgatjuk meg a Hagadát - a kivonulás történetét... férjétől, s közösen meg is beszéltük...
A vacsora végén elhangzik a Lesáná hábáá b' Jerusalajim szállóige (Jövőre Jerusalemben!) ami a remélt vágyott megváltásra is utal (a mennyei Jerusalemre)- mint ahogy az Élijáhunak (Illés prófétának) szánt serleg is - mert hátha eljön... ! s ki tudja, hátha itt is járt.. mintha kicsit kevesebb bort láttam volna a neki töltött serlegben a vacsora végén- mintha (láthatatlanul) belekortyolt volna... (?)
aliz2. ::
2010. márc. 29. 23:13 :: még
nincsenek kommentek
Kategóriák: ünnep ::
Címkék: kapcsolatok, ünnep, zsidóság
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése