2016. január 13., szerda

az igaz/ság

...azt mondta, hogy a József Attila-i megfogalmazás: "életet halálra ráadásul kapni"  rá duplán érvényes, mert az apja a háborúban, Auschwitzban elvesztette 2 gyermekét (az első feleségével együtt), s aztán, azért született ő; nekem meg nem született testvérem, az is csoda, hogy én '43-ban megszülettem, apámat 44-ben megölték, a bori munkaszolgálatból  az "erőltetett menet"-ben jövet, valószínű Cservenkánál, a tömegkivégzéskor,- és én épp most készülök menni Borba, a Radnóti centenárium alkalmával , ő azt mondta ne menjek..., Auschwitzba nem is mernék, de Borba - nem ismerhetett apám emléke miatt - el kell mennem - és az Andrássy út végéhez érve, (ahol egykor, még a háború előtt, apám sétálgathatott peripatetikusan az öccsével, s rájuk emlékezve is jártam egyet én itt, most), mielőtt elköszönt, azt mondta, feltétlenül nézzem meg a túloldalon, balra magasodó Bazilikát.
Megnéztem:


impozáns homlokzata előtt tele volt a késődélutáni napfényben fürdő tér különböző emberekkel; fölöttük a  timpanon felirata: EGO SUM VIA VERITAS ET VITA
Veritas... az igazság...

Jézus - Joshua ben Mirjamnak jobb szeretem nevezni a zsidó vándorrabbit,  akinek - igazságától egy kicsit az évszázadok folyamán elkanyarodtunk.

Én - aki mindig is, amióta tudok róla, "szimpatizáltam" vele, nehezen tudtam azaz nem tudtam elfogadni azt a - nem általa kimondott - hanem róla vallott tézist, miszerint átvállalta a szenvedést, mások bűneit - és ezt értsük is a mindenkori jelenre is kiterjesztve - valahogy éppen hogy igaztalannak és az egyéneket felmentőnek érzékeltem
aztán rájöttem valamire (megint egy "spanyolviaszk"?) Éppenhogy az zsidó hagyományból ered Jézus "igaz ember" mivolta is, ő is egy lamed vov, (aki viszont egymaga lehet a 36); akikről tudjuk, hogy magukra veszik a világ szenvedését...
de azért túl olcsó lenne ezzel visszaélni , és nem sajátmagunknak elszámolni a saját vétkeinkkel
még akkor is, ha  ilyen fogalom is van, hogy "helyettes áldozat", mindenkinek sajátmagának kellene elszámolnia, szembenézni, ha vannak..., és főleg arra törekedni, hogy ne legyenek vétkei
Jézus-Joshua pedig maradjon/legyen  példa a bűntelenségre, az ártatlanságra, a tisztaságra
és a feltámadás avagy újjászületés reményére!
ártatlan áldozat apáinknak anyáknak és gyerekeiknek is...(de a megnemszülethetetteknek is?..)

2009. április 12

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése