2023. június 23., péntek

Timi lányom a HVG-ben

 Tímea költő, a Magvető főszerkesztője: Veszélyes, amikor elfelfejtünk gondolkodni, és csak mondjuk, amit mások is


KULTÚRA

2023.06.23. 17:1013 perc

Nemrég jelent meg Turi Tímea legújabb verseskötete Egyszerre egy beszéljen címmel. Vajon tudunk-e még beszélni egymással, segít-e a humor és az irónia? Utóbbi veszélyes fegyver, ahogy ezt ő is megtapasztalta, amikor félreértették egy, a zsidó hagyományokról szóló írását. Beszélt arról is, befolyásolja-e a műveket, hogy az MCC csaknem 100 százalékos tulajdonrészt szerzett a Libriben. Interjú Turi Tímea költővel, a Magvető Könyvkiadó főszerkesztőjével.




remélem meg tudom venni a nyomtatott példányt mert ott olvasható a teljes interjú

ez csak bevezető, de szerencsére van két fotója is (még jó, hogy "közsterepel" lányíom, oly ritkán láthatom amúgy...)


Turi Tímea költő, szerkesztő

1984-ben született Makón. A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán kommunikáció és magyar szakon diplomázott. Az idén megjelent Egyszerre egy beszéljen a negyedik verseskötete. A Magvető Könyvkiadó főszerkesztője.

hvg360: Nem szereti a költő szót használni. De akkor minek nevezi magát? 

És mi a gond a költő elnevezéssel?

Turi Tímea: Én szerkesztőnek gondolom magamat. Ez a munkám, a Magvető Kiadó

 főszerkesztőjeként dolgozom. A költő szót több ok miatt nem szeretem. 

Nem szeretem a hangzását: a pénzköltés, meg a tojásköltés is eszembe jut róla. 

De valószínűleg nem a szóval van baj, hanem velem – tudom, hogy ez az én hárításom.

hvg360: Úgy gondolja, hogy a költő szó az egyfajta romanticizálása valaminek?

T. T.: Azt szoktam mondani, hogy szerkesztő vagyok, aki szokott írni. 

Az is a bajom a költő szóval, hogy nem lehet úgy csinálni, 

mintha a költészet nem lenne társadalmi legitimációs válságban. 

Az a mondat, hogy „Én költő vagyok”, az egy kimondhatatlan mondat. 

Ha a nagyobb közösség, a társadalom úgy dönt, hogy valaki költő, akkor az költő. 

Ha a költő magát nevezi ki annak, akkor nem az. 

Szerintem az is bennem van, hogy az ember ezt soha nem mondhatja magára.

hvg360: Ezek szerint akkor ezt egy író sem teheti meg magával?

T. T.: Ma sokkal többen olvasnak prózát, mint verset. 

Nem az irodalom egésze van legitimációs válságban, hanem a költészet

. Személy szerint még azért is távolítom magamtól ezt a szerepet, 

mert a versírás olyan tevékenység, ami nem folyamatos az időben.

 Míg a prózaírás igen – oda kell ülni akkor is, amikor nincs kedve az embernek.

 Én megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy akkor írjak, amikor van kedvem, vagy,

 ha úgy érzem, hogy muszáj. Nem foglalkozom minden nap a versírással.

hvg360: Láthatóan nem igényli önmaga piedesztálra emelését,

 ugyanakkor már gyerekként jelentek meg verseskötetei – 

a mínusz egyedik és az első, ahogy fogalmaz –, 

ami azt jelzi, hogy volt önben egy egész korai elköteleződés az iránt, hogy írni akar.

T. T.: Hogy gyerekként mit akar az ember, az egy bonyolult dolog. 

A kilencvenes évek meg egy kulturális aranykor volt. Voltak versíró-versmondó pályázatok,

 nekem meg voltak verseim, ezekre felfigyeltek, a szomszéd iskola informatikagyakorlatán

 begépelték a szövegeimet, egy kis szegedi kiadó kiadta. 

Az anyukám is támogatott, az iskolám is, és lett ennek a könyvnek valamifajta publicitása is.

 Utólag úgy látom, hogy ez azért volt szerencsés időszak, 

mert kaptam egy dózis védőoltást a nyilvánosságból. 

Szép volt, jól volt, tudom, hogy milyen, és már nem kergetem a hírnevet.

 Mindez egyébként azt is eredményezte, hogy kamaszkoromban minden akartam lenni, 

csak irodalommal nem szerettem volna foglalkozni.


Erről szól még a cikk:

  • A költészet válságának okairól. És a kivezető utakról.
  • A közösségi médiában és azon kívül zajló párbeszédekről.
  • A nők helyzetéről, és arról, hogyan beszél erről költészetében.
  • A hétköznapok és a közélet átalakuló viszonyáról.
  • Személyességről és távolságtartásról.
  • A kultúra mai társadalmi szerepéről.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése