kereszt ábrázolásokból
címe is kereszt parafrázisok, vagyis a keresztek újragondolásai, s ahogy Feledi Balázs elemzéséből kiderült: parafrázisok de persze nem a gúnyos hanem a felmagasztalt értelemben, tehát tulajdonképpen a fotón válik szent tárggyá az útmenti kereszt--- mintegy művészi látomásban
kezdés előtt épp ezelőtt a fotó előtt állva vitatkoztam magamban feliratával
merthogy félek! mert ha el is fogadom, hogy ő feltámadott, de rajta kívül senki...
állt ,meg mögöttem a művész Dömötör Mihály---
hol található?, a makói katolikus temetőben, lemált róla a kereszt s így kapta ezt a különös többletjelentést, tényleg mintha feltámadott volna
aztán megmutatta a legrégebbit, 40 év előttit, ami Prágában készült...
aztán a Jezus Krisztus Szuersztar dallamai után elhangzottak a nyitó beszédek
különböző aspektusokból a keresztek jelentősége
egy Tolsztoj idézet keltette fel az érdeklődésem a polgármester beszédében: aki ismeri saját helyét a világban, az ismeri Istent,bár ő megfordította...
engem ez az ókori bölcs jósdai feliratra emlékeztetett, ismerd meg tenmagad (helyed!) hogy megismerhesd Istent....
(aztán beszélt a fotóművész vásárhelyi lévén Vhely és Makó kapcsolatáról a művészetben, emlitette 1909-ben volt Espersit hivására Tornyai kiállitás(akkorban írhatta levelét a festő a nagynénémnek?)
1913-ban Endre Béla kiállítás 150 képpel, köztük lehetett, akkor vehette nagyapa a Marosparti tájat?)
meg beszélt saját , személyes keresztjeiról....
A kat plébános is beszélt, vallásfilozófiai megközelítésben...fényről, árnyékról, világosságról, életfáról s egy kedvenc József Attila idézetemmel zárt :
Ugy segitett, hogy nem segithetett.
Lehetett láng, de nem lehetett hamva.
Ahány igazság, annyi szeretet.
Ugy van velem, hogy itt hagyott magamra.
a művészettörténész a parafrázis jelleg hangoztatása mellett, ami itt felemel.is kiemelte a fények jelentőségét, meg a fekete fehérek mellett a szürkét..a köztes borongást
nem, Tornyai 1928-ban irta a levelet a nagynagynénémnek (ott a dátum, precziz volt)
VálaszTörlés