2019. augusztus 13., kedd

Dini nagyra nőtt

volt egy osztálytársam, a Szabó Irma, elég jó kapcsolat volt köztünk, barátságféle, bár ő elég visszafogott volt, inkább csak mindkettőnk viszonylagos magányossága, elszigeteltsége kötött össze...lazán, nos Irma, ha jól emlékszem, az amúgy elég apatikus Irma felélénkülve és nagyon sokat beszélt az ő rosszcsont  öccséről, a Diniről, voltak testvérei nagyobbak is kisebbek is nála bőven,de ő mindig Diniről beszélt, hogy milyen rossz fát tett megint a tűzre, meg egyáltalán...de mindig mérhetetlen szeretet volt ilyenkor a hangjában

nos, Dini nagyra nőtt, nagyon nagyra, főleg átvitt értelemben (mert amúgy elég alacsony maradt)

de világhírű, az ország legjobb kórusának a vezetője, évtizedek óta



és most ő is Makó vendége volt, egyúttal ált iskolai találkozót is tartottak, ott ültek mind előtte az első sorban,tanúként,

mert Dini azaz Szabó Dénes  most se tagadta gyerekkori csinytevéseit (sőt, mintha kicsit büszkélkedett is volna velük) a rosszgyerekségével hogy annál inkább kiemelődjön, miből lett a cserebogár

minden akart volna lenni, csak általános iskolai énektanár nem, aztán mégis... de milyen

de ő nem magát, hanem a zseniális gyerekeket dicséri, akik tisztán énekeltek, Kodály módszerrel,  sorra nyertek minden díjat

és ő is, egész a Kossuth-díjig

s mindezt Nyíregyházáról de az egész világot bejárták, dicsőséggel

szó volt a gyönyöri ruháikról, mozgatásukról is, mert nem csak a hallvány de a látvány is gyönyörű

(a mozgatásnak egyébként praktikus oka is van, ájulás megszüntetés!)

a kórusban éneklés gyönyörű dolog, szolidaritásra nevel, mindenki mindenki barátja...igazi közösségi emberek...

és közben-közben fel-felhangzottak kristákytiszta csengésű felvételeik...

szép este volt

(sajnos nem jutott eszembe hogy elkérjem Irma barátnőm ceglédi címét (miután férje halála után visszatért Bécsből... node annyian vették körbe a Dinijét
---)




augusztus 6







15 megjegyzés:

  1. B.N.A. Dènes nagyszerű ember, szuper pedagógus. A főiskolàròl emlèkszem rà.

    VálaszTörlés
  2. Sz.I.É.Erről jutott eszembe :az 1952-53 -as évben jól működö kórus volt a Szegedi utcai iskolában .Olyannyira,hogy lemezfelvételt készített velünk a Kossuth rádió.Jópár évig lehetett is hallani a felvételt.Arra még emlékszem,hogy a "Forr a világ bús tengere ó magyar " kezdetű művet is énekeltük.Vajon hányan élünk még akik emlékszünk erre az általánosiskolai eseményre ?.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szegyellem h csak homalyosan...Heber tanarurra igen. meg arra is h egyszer elajultam a korustomegben

      Törlés
  3. Sz.M. Csak Irmát és az édesapját ismertem.Irmát a gimiből. Próbáltam vele közelebbi kapcsolatba kerülni,(mi klerikálisok tartsunk össze alapon, na meg helyes szerény lány volt) de nem sikerült, pedig apáink gyakran találkoztak. Az övé az újvárosi református templom lelkésze volt, enyém a szintén a Vásárhelyi u-n álló evangélikusé. Ide kívánkozik,hogy az ev. templomot Draskóczy Ede építtette,a nemrég elhunyt D.Ede nagyapja. Lényeg az hogy Irma visszafogottságra leállított, én sem voltam nagy barátkozó. Két testvérét ugyanúgy nem engedték ott tovább tanulni, mint engem. Nem tudom Irma hol tanult tovább!?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mondtam, hogy Irma visszafogott volt...emlitettee Dénes a továbbnemtanukást ill valamit végzett Irma, csak nem amit akart (tejipar?)

      Törlés
  4. Sz.M. Ja és unitáriusok nem nagyon voltak Makón. Egyet ismertem, Sz.Ernőt, és a fiát. Felesége ev. volt,tanított 3.-ban a Deákban. Erdélyből menekültek 44-ben. Fiúk, Olivér festőművész lett, Pécsett élt. Dr. Draskóczy édesanyja ritkán járt a templomunkba, fiai nem. Abban az időben karriert építeni nem lehetett másképp. Egyszer voltunk náluk anyuval, valamelyik fiú átviharzott a szobán. 10 éves lehettem akkor. Macanéni nagyon kedves volt, szüleiről én nem tudtam semmit. Az"Erős vár a mi Istenünk" ev. köszöntés. Ezt már unokabátyád titkos,de nagyon őszinte és szimpatikus írásával kapcsolatban írom. Bocs a hosszú beleszólásért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Maca néni születésileg természetesen zsidó volt

      Törlés
    2. Sz.M. Mostmár tudom, Tomi L. írásából is, de eddig nem tudtam. Nálunk nem volt megkülönböztetés vallás, vagy egyebek szerint....Lakott náluk egy néni, Gabi volt a keresztneve, mintha Cicának is becézték volna. Nem tudom rokon,vagy barát volt-e? B-vel kezdődött a németes vezeték neve. Nem jut eszembe. Vele többet találkoztam a templomban. Rég volt, a fejem meg mint a szita

      Törlés
    3. nincs már jelentősége, (remélem) de akkoriban volt, mikor életek függtek tőle! :(

      Törlés
    4. Kata Fodor
      Szőke Mátyásné Bund

      Törlés
    5. Szőke Mátyásné Ildikó
      Köszönöm.😄

      Törlés
  5. Á.P. Köszi Juli. A férjem ismeri jól munkáját, így én is hallottam róla, TV-ben Nyíregyházáról készült műsorban készült vele interjú. Szégyellem, de nem tudtam, hogy makói. Köszönöm.

    VálaszTörlés