2023. március 23., csütörtök

somerok

 van egy erős emlékképem egész kicsi koromből

állunk anyuval a szobába vezető lépcsőnk tetején, az ajtó előtt

s én megmakacsolva mondom, hogy adjon nekem egy hátizsákot , mert én Erec Jiszraelbe fogok (akarok) menni! de máris...

a Mizrachiban mondta, a Gombó Zsusza , a madrichom...

(most nem ecsetelem anyám kétségbeesését elszántságom láttán, hanem Gombó Zsuzsáról (és csatolt részeiről) irok pár sort)

---

kövérkés nagylány volt, nagyon aranyos és kedves a Mizraczban, ő felügyelt, vezetett bennünket...

és fejünkbe rakta, hogy nekünk Erec Jiszrael (v Palesztina akkor még?) az otthonunk, oda kell mennünk

ő persze ki is ment! ott alapitott családot

(érdekességként mondom, hogy egyszer az anyukája Makóra jött és valahogy én kisértem ki egy autón a zsidó temetőbe, és egész úton hallgathattam szidalmait amiért vegyes házasságot kötöttem...)


kb két éve egész véletlenól, amikor nyáron itt vannak a Makóról elszármazó zsidók zarándokúton, összekaadtam egy Gombó nevezetű kedves emberrel, akiről kiderült, hogy az én Gombó Zsuzsám a nagynénje volt!!! (és mellesleg imádta)


(időközben az is ki derülőben van, hogy mi is rokonok vagyunk (Bak-)Hönig ágról, de ezt még kutatom)


most még másról akarok beszélni:

az unokámról, aki lelkes és aktiv tagja a (Ha)somer egyesületnek...nagyon jól érzi magát köztük (kirándulgatnak, táboroznak,játszanak, táncolnak, tanulnak... a madrichokkal...nagyon kellemes, pajtásias, szeretetteli légkörben)

és olyan kék egyenblúzban , amilyet én is kaptam,,,,a mizrachiban)


nos, most derült ki az Arcanumon, hogy az én Gombó Zsuzsim somer "funkcionárius" volt!

és Izraelben, (Haifában) is folytatta lelkes munkálkodását...

Lásd csak?

1968:


1971




minden összeér!


azért remélem, unokám nem fog előállni  az én hátizsákos kérésemmel!



2 megjegyzés:

  1. Attiláné Barta Berényi
    Milyen jó érzés, mikor az ember rátalál olyan dolgokra, személyekre, akikhez és amikhez régen sok közük volt.

    Gonda Julia
    s ráadásul kiderül, hogy ma is....

    VálaszTörlés
  2. György Hajnal
    Gombó Zsuzsanna és a többi makói Gombó családtag listája: https://www.ushmm.org/online/hsv/person_advance_search.php?NameSearch__SourceSrchGrp=&NameSearch__ParentSourceId=&NameSearch__sort=score&NameSearch__MaxPageDocs=25&NameSearch__lname=Gombo&NameSearch__lname_accuracy=&NameSearch__fname=&NameSearch__fname_accuracy=&NameSearch__lname_maiden=&NameSearch__lname_maiden_accuracy=&NameSearch__Query=&NameSearch__SourceId=&source_list=&NameSearch__year_birth=&NameSearch__year_birth_accuracy=&NameSearch__year_death=&NameSearch__year_death_accuracy=&NameSearch__year=&NameSearch__year_accuracy=&NameSearch__place=&NameSearch__place_accuracy=&NameSearch__place_IsGeoExpand_cb_1=expand&NameSearch__place_IsGeoExpand_cb_0=&NameSearch__place_birth=&NameSearch__place_birth_accuracy=&NameSearch__place_birth_IsGeoExpand_cb_1=expand&NameSearch__place_birth_IsGeoExpand_cb_0=&NameSearch__place_prewar=&NameSearch__place_prewar_accuracy=&NameSearch__place_prewar_IsGeoExpand_cb_1=expand&NameSearch__place_prewar_IsGeoExpand_cb_0=&NameSearch__place_wartime=&NameSearch__place_wartime_accuracy=&NameSearch__place_wartime_IsGeoExpand_cb_1=expand&NameSearch__place_wartime_IsGeoExpand_cb_0=&NameSearch__place_death=&NameSearch__place_death_accuracy=&NameSearch__place_death_IsGeoExpand_cb_1=expand&NameSearch__place_death_IsGeoExpand_cb_0=&NameSearch__meta_333=&NameSearch__meta_259=
    Holocaust Survivors and Victims Database -- Search for Names Results
    USHMM.ORG
    Holocaust Survivors and Victims Database -- Search for Names Results
    Holocaust Survivors and Victims Database -- Search for Names

    VálaszTörlés