2023. március 7., kedd

BÁRDOS PÁL MEGJEGYZÉSE 2012 MÁRC

 Kedves Gonda Júlia! Olvastam deportálása történetét. Ha nem haragszik, néhány dologban kiegészíteném, hisz maga akkor kisgyerek volt, csak hallott a dolgokról. Szegedről nem három vagon ment, hanam 3 transzport, nagyon sok vagonnal. A 3. transzport Ausztriába ment az első Auschwitzba, a másodikat, amelyben az én családom is volt, Felsőzsolcán kétfelé vágták, fele tovább ment Kassa, Oderberg felé az ismert halálúton, bennünket visszafordítottak a mai Ausztria felé. Ha édesapja Cservenkán halt meg, az nem az "erőltetett menet" volt, és nem Németország felé, Radnóti másik csoportban volt. A cél: Szentkirályszabadja, repülőtér, onnan indult az "erőltetett menet," mármint a Radnóti megénekelte gyalogút, akkor már csakugyan Németország felé. Remélem, nem haragszik a kiegészítésért, hanem tiszteletem jeléül fogja föl. Kezét csókolja: Bárdos Pál

9 megjegyzés:

  1. Gonda Julia
    Kedves Bárdos Pál! köszönöm a hozzászólását, de szeretnék tovább kérdezni... a két menet "menetelése" közt mi volt a különbség? A bori munkaszolgálatosokról Csapodi könyvét olvastam (kapcsolatban is voltam vele már a könyve irása előtt is)... Az első menet lehetett , amiben apám meghalt, úgy tudom Radnóti is ebbe került (méghozzá külön kérésre)... ez az első lépcső járt szerencsétlenebbül, a másodikat már felszabaditották a partizánok...György Péter apja, az Apám helyett c. könyvében irt erről (ill. Kucsevóról) legutóbb. Nem tudom, hol ölték meg az apámat, de az biztos, hogy "menetelés" közben, már Bort elhagyva - Pancsován látták utoljára és Cservenka után már nem.... Ezt a deportálási történetet évekkel ezelőtt irtam meg... azóta irtam apámról, sorsáról, talán pontosabban is, de sajnos nem sikerült egész pontosan megtudni mi történt vele 1944 október elején. Ezért is "adekvát" az az eufemisztikus kifejezés, hogy a munkaszolgálatból "nem tért vissza"... én azt hiszem, hogy Szentkirályszabadjáig is "erőltetett" volt az a menet... másrészt ez nem változtat a szomorú lényegen, mint ahogy az se, hogy transzport helyett vagont irtam... metonimikusan... Sajnálom, hogy a tegnapelőtti makói kiállitásmegnyitóra nem tudtam visszaérni Pestről. Tegnap láttam a kiállitást, és emlitették, hogy a beszédében utalt rá, hogy csak aki átélte e történteket az tudhatja igazán, mit jelentett... az emlékező könyveit is nagy érdeklődéssel olvastam...üdvözlettel: Gonda Julia

    VálaszTörlés
  2. Pál Bárdos
    Kedves Júlia, minden menet erőltetett menet volt, magam is próbáltam Möllersdorf és Baden között, a Csapodi-könyvet olvastam, a két menet közt az volt a különbség, hogy az egyik a németek kezére adta a muszosokat, a keret továbbment és vérfürdőt rendezett a Kiskuhalasi állomáson, más, idegen zsidó munkaszolgálatosok között. Ezután a muszosok Cservenka utáni maradéka,+ a keret+ a munkaszolgálatosok második csoportja - és tudtommal ebben volt Radnóti- találkoztak a repülőtéren. onnan indultak, munka céljából - Németországba, de ekkor már ők jobban jártak volna német őrséggel, a saját keretlegényeik egész úton gyilkolásztak, így halt meg Radnóti, aki fölött- versével ellentétben - nem németül szólaltak meg. Örülök, hogy engem is megtisztelt azzal, hogy olvasott, A Syllabux weboldalon van a családregény most már teljesen készen, és egy új kisregényem is, bár az nem zsidó tárgyú. ha kedve lenne hozzá, hát jó olvasást. Kezét csókolja: Bárdos Pál

    VálaszTörlés
  3. Gonda Julia
    idelinkelem ahogy amit mostanában sikerült irnom, épp az ott is a sarkalatos kérdés, hogy németek vagy magyarok (keretlegények) voltak, akik megölhették, de sajnos ez se változtat a lényegen... hogy megölték!! (és hányukat)Kőszegi Ábel könyvébe olvastam először arról, hogy RADNÓTIT MAGYAROK ÖLTÉK MEG, ALIG BIRTAM TANITANI UTÁNA... LEHET, HOGY AZ ÉN APÁMAT IS... hogy lehet itt , igy élni ilyen tudattal? - talán jobb is, hogy nincsenek pontos adataim... nem tudom...

    VálaszTörlés
  4. Gonda Julia
    http://lineas2.freeblog.hu/.../27/nemmenekulni_3_tetelben/
    nem/menekülni 3 tételben // utóiratok2
    LINEAS2.FREEBLOG.HU
    nem/menekülni 3 tételben // utóiratok2
    nem/menekülni 3 tételben // utóiratok2

    VálaszTörlés
  5. Gonda Julia
    ..."kikeresem azt a fejezetet (A bori gyalogmenetről), amik a bori "erőltetett menetnek" azt az útvonalát elemzik a megismert dokumetumok alapján, ahol apám is "menetelhetett"... .hiteles tanui vallomások szerint Pancsovánál látták utoljára, valószinűsitették , hogy Cservenkánál, a tömegkivégzésnél esett áldozatul, de most látom csak a térképen, hogy Cservenka és Pancsova legalább olyan messze van , mint Pancsovától Bor... és hányszor megölhették az úton is akár, még Cservenka előtt.., milyen borzalmak is kisérték ezt az utat is! ...egy viszont biztosnak tűnik: "Bor és Cservenka között a bori munkaszolgálatosok magyar katonai felügyelet mellett tették meg az utat. "(Cservenkán a magyar keret engedve a német nyomásnak, átadta a miunkaszolgálatosokat a németeknek." "1944. október 7-én... a németek 700-1000 zsidó munkaszolgálatost öltek meg a cservenkai téglagyárban." (de "a magyar keret tudtéval és közreműködésével")
    A különbség tehát csak ennyi (de csak nagy vonalakban): ha valóban Cservenkánál vesztette el életet az apám, akkor a németek -, ha előbb , akkor magyarok által..."

    VálaszTörlés
  6. Pál Bárdos
    Így igaz! Az a helyzet, nyilván halálunkig keressük eltűnt véreinket. Nem könnyű abba se belenyugodni, hogy vak végzet, a statiszitikai valószínűség szabta meg a sorsukat. Egyébként Pollák László - már elhunyt, Isten nyugtassa- érdekeset írt a bori munkaszolgálatról, épp azt, ami Csapodinál hiányzik, a mindennapokról. Nem jut eszembe, melyik folyóiratban, de meg lehet találni. Bor különben nem volt "haláltábor", csak rettenetes munkahely. Majdanek, Treblinka, Chelmo, Birkenau volt haláltábor. A legfelsőbb német vezetésben állandóan vita volt, a zsidókat azonnal le kell öldösni, vagy kényszermunkával kell kivégezni őket. Ez a vita sosem dőlt el, de mondjuk, a Möllersdorfi tábort, ahol kegyetken feltételekkel dolgoztattak bennünket, nem szabad összekeverni Auscwitzal.Fura, de nekünk is, sok másnak is valóságos megkönnyebbülés volt, mikor a csendőröktől szabadulva német kényszermunkások lettünk. Ezt említettem tegnapelőtt Makón.Üdv.Bárdos Pál Bárdo

    VálaszTörlés
  7. Gonda Julia
    Pollák Laci bácsit személyesen is ismertem... de sose beszéltünk Borról:( HALLOTTAM ÉN IS AZ IRÁSÁRÓL, REMÉLEM ESZEMBEJUT VAGY KIKERESEM, ILLETVE ISMEREM A CSALÁDOT IS, (talán még távoli rokonok is vagyunk a felesége családjával(?)MAJD MEGKÉRDEZEM. Az biztos, hogy a munka, ha kényszer- is, azért más "perspektiva", mint a gázkamra ill. a megöletés. De a boriaknak mindkettőből kijutott! (mi azért "úsztuk meg" anyuval, hogy annak elenére vállalt munkát egy gyárban, éjszakára, hogy pici gyerekkel -velem volt) üdv. Gonda Julia
    11 é.
    Szántó T Gábor
    Talán erre gondoltatok:

    VálaszTörlés
  8. Szántó T Gábor
    http://www.szombat.org/?l1=news&l2=plug_news&l3=showNews...
    11 é.
    Szántó T Gábor
    Amihez kiegészítés is érkezett:
    11 é.
    Szántó T Gábor
    http://www.szombat.org/?l1=news&l2=plug_news&l3=showNews...

    VálaszTörlés
  9. Gonda Julia
    igen, már bele is olvastam, korábban , csak nem emlékeztem, hol... nagyon köszönöm Gábor!
    11 é.
    Gonda Julia
    vagy máshol is megjelenhetett, hosszabb változat (is)? Az Andai könyvet olvastam... meg annyi mindent ... de apám személye sorsát illetően, nem igen tudtam fontos, pontos adalékokat összeszedni - sehol se...

    VálaszTörlés