2024. szeptember 7., szombat

Debreczeni Tibor emlékezete

 



ifjúságom tanitói, tanúi mennek el szép sorban, a 95 éves Debreczeni Tibor is, a legenda

Szentesen volt drámapedagógiai? akkor még nem igy hivták tanárom, 

mint diákszinpadvezető jártam oda kéthetes tanfolyamra két alkalommal, minek a végén megszereztem rendezői oklevelem (nem igazit csak amatőrt, de sokat jelentett nekem)

nem is a papir, (sose használtam)  hanem a z a kétszer két hét mit Szentesen, a Horváth Mihély gimnáziumban alkotói légkörben tölthettem... 

aminek feje a házigazda tündéri Bácskai Miska bácsi (hivott is később hozzájuk tanitani) mellett Debreczeni Tibor volt (no meg első évben Bécsy Tamás is, aki a maga apollóni alkatával , a Tibor dionyszosziéval kontrasztban de egymást jól kiegészitve, ugyancsak nagy hatással volt rám)

Debreczeni Tibor fantasztikus volt, fergeteges, szuggesztiv - egy tünemény, de erőteljesen....

Sántha Sándor egy novelláját (Múller család halála ) adtuk elő (őt választottam , nem Bécsy Petőfi másorát - tudtam miért)) ezt dramatizáltuk közösen, 

amiben az anyós szerepét kaptam, aki egy fotó bizonysága szerint is a magaslatban állt...(kikeresem)

azt hiszem sokra tartotta az eszemet (persze azt tapintatosan  eltitkolva , hogy a szinjátszásban nem az a legfontosabb principium)... (ár tudom)

ő mindkettővel rendelkezett!


évek múlva (pár dikszinpados  zsürizést leszámitva, hol pl igen, egyszer (mikor Juhász Ferenctől adtuk elő a Szarvassá változott fiú kiáltozását, Kocsis Gyuri kiáltozott "óriási verbális teljesitményt" is nyújtva) azt mondta félig viccesen, hogy én vagyok Magyarország legokosabb rendezője) (én meg viccesen oldalba böktem  Máriskót, mi az , te már nem rendezel?) Őrület, hogy már senki se él....


évtizedek múltán találkoztam vele újra, hála az internetnek, havi leveleket-naplókat irt, élvezetesen

nem örült az öregségnek, de hasznosan használta

előadásokat is tartott, monológot, pl Pál ról, felejthetetlent, elhivatottan, prófétai hevülettel

néha verset is mondott dédunokai technikai segédlettel  online, nade hogy!!!!


istápolta egyre gyengébb feleségét (Vilkát) is 

s lám , ő ment el előbb....

egy idős otthonban vonultak pár éve, a Balatonon, de ott is tartott költői estet még egy éve is...


az az érzésem, hogy odaát is ezt fogja tenni, mindörökre...... az angyalokkal, az angyaloknak....

nem hiszem, hogy "békén fog nyugodni"....



1 megjegyzés:

  1. Gőgh Edit
    Nagy tisztelője voltam, vagyok, maradok. Fantasztikus Ember volt.

    Gonda Julia
    Gőgh Edit Valóban. Páratlan...

    Imréné Nacsa
    Nyugodjon Békében!🖤🙏

    Gonda Julia
    Imréné Nacsa szerintem nem tud
    ...

    VálaszTörlés