2024. szeptember 10., kedd

Marosvidék ben

 utolsó sorba ültem, kis kerek pótszéken, már csak ott volt hely a csordulásig  telt könyvtárban




de előbb 3 példányt a Marosvidék legújabb számából (lányomnak, unokatestvéremnek is) - megvettem, a cikkem családi vonatkozása miatt: AZ emlékjelnél

ott az első oldalon "kezdődtem", 



7 oldalon át, a fotókból egy koszorús emlékjel került csak be (az avatás napjáról) s mellé még régebbről (100évvel) nagyapa zsinagógiai ablaka , ami már csak fotón látható



a folyóirat ismertetésénél, a vezető a nagyapámnak irt (fiktív) levélből olvasta fel az első mondatot

"Drága nagyapám! hát felavattuk a 100 éve általad is alapitott zsidó templomunk helyén az emlékjelet."

(arról semmit, hogy az emlékjelnél  későbbi pillanatfelvételek, mai jelenetek következtek...)

az írásom a holokauszt 80 . évfordulójára lett a folyóiratban, felkérésre

ugyancsak Urbancsok Zsolté, aki ebből az alkalomból néhány gondolatot irt az emlékezésről, melyben engem is idézett: (a Sós kávéból)

"Mintha nem lett volna vége a deportálásnak. Mintha újabb és újabb deportálásoknak lettünk volna kitéve folyton, országhatáron, sőt városon , kisebb közösségeken belül. Mert minden elszigetelés, idegennek tekintés, be nem fogadás, kirekesztés "deportáció", mégha nem is életre-halálra menő"

(annak idején Radics Viktória is ezt emelte ki a Könyvpiacban ) sejthetően tágabban (pl határon túli magyarokra is? értelmezve?)

de Zs (is?) kissé  félreértve, túl tágan értelmezve(?) igy vezetve be: " hisz valójában mind testvérek vagyunk, ha másban nem, hát a szenvedésben. Ahogy Gonda Julia nagyon találóan megfogalmazta:...)

én nem ennyire tágan minden (el)" szenvedőre"  értelmeztem a deportálások folytatódását

bár ha belegondolok, tényleg igy is értelmezhető (szerencsére)

meg kell látnunk mások szenvedéseit is, valóban...azt keresve ami összeköt s nem ami elválaszt, testvériségben élni...

fotóm is bekerült Zs jóvoltából, duplán, a molinó kiállításról, amin látható vagyok amint nézem 3-4 éves énemet a molinón, immár 81 éves ("túlélőként")



"fellépett" még Balogh Ildikó, Gajdi Zsuzsa a földeáki  gyógytornász  emlékére irtak ismertetésével



Pálné ( a Makón elfelejtett?) Justh Gyuláról beszélt, ahogy múltkor a honismereti körön is... és emléktáblájáért agitált. (lobbizott?)



a könyvtárig h pedig a makói könyvtárak eredetéről. a legkezdetekről-- 


a kisérő műsor esztrádszerű volt, 


a szinész (kicsit ripacskodva) úgy beszélt velünk, mintha nem tudnánk kl  volt  Yves Montand, sőt Ady se netán?!... hm)


KICSIT idegenül éreztem magam  a sok ember közt , többségüket a Marosvidék baráti társaság tagjaiként  nem is ismerem  és ez bizonyára kölcsönös



és nekik irok?! 


de hálás vagyok hogy irhatok, legalább megmarad, némiképp, amit, s úgy vagyok, miként a felvilágosodáskorabeli alkotók... a jövőnek... (?) (vagy ki tudja...) (lehet, hogy csak a levegőbe?! )

de nem számít!  

"megcselekedtem amit, megkövetelt a..."




2 megjegyzés:

  1. Gőgh Edit
    Ki van zárva, hogy az ilyen sorok "csak úgy" a levegőbe mennének. Mindenki visz magával lelkében egy mondatot belőle, vagy emlékezik múltja egy fájdalmas eseményére. Köszönöm hogy olvashattam Tanárnő bejegyzését. Áldás kísérje.

    Gonda Julia
    Gőgh Edit Én köszönöm drága Edit (vagy, aki vagy! 🙂

    VálaszTörlés
  2. Ágnes Piskóthy
    Tudom, hogy “ nem csak a levegőbe”…….

    Gonda Julia
    Ágnes Piskóthy reméljük

    VálaszTörlés