2023. január 29., vasárnap

"nálatok"

 olvasom (fejezetenként) Müller Péter anyukájának magnótekercsekről szerkesztett csodálatos könyvét...

és meglepődöm az Egy szó c. fejezeten

tudniillik kiderül belőle, hogy Müller Péter szegről-végre zsidó (származású), még hozzá apja is és anyja révén is, 100 százalékig. És azon töprengek, hogy tudta ezt ennyire elrejteni saját irásaiban, megnyilatkozásaiban... Ir ugyan cadikról is, de épp olyan objektivan (vagy éppúgy szubjektivan) mint másokról

az anyukája viszont  többször is emliti zsidóságukat

és egyszer olyan vonatkozásban, ami ugyancsak elgondolkodtat

volt egy kései szerelme, akit egyetlen egy szava miatt hagyott el.. de végleg... még pár perccel azután, hogy elhangzott

"nálatok".... (tudod, hogyan megy ez nálatok...)

"ez a szó, hogy nálatok, úgy szíven ütött, mintha áramot vezettek volna belém. Egész testem összerándult. Megszédülem. Agyamba szaladt a vér.

A nálatok a zsidóságomra vonatkozott.

Az egész megkínzott, agyonvert, elpusztított és elgázosított családom emléke, lelkem összes temetetlen halottja, az üldözésem, a fiam mentése a gyilkosok elől... minden iszonyat  megjelent előttem

Ezek gyógyíthatatlan emlékek...

Hagytam elsuhanni tudatomban annak a sok újságcikknek és vallomásnak az emlékét, melyben elmondják a Don-kanyarban jártak, hogy abban a jégpokolban, ahol ez az ember elvesztette a lábát, hogyan bántak a  katonatisztek a fegyvertelen, zsidó munkaszolgálatosokkal. Betaposták őket a hóba, hogy odafagyjanak, mint az útmenti lovak....

Ez a nálatok sziven ütött. Szinte belehaltam...

Én régen elfelejtettem, hogy ő egy féllábú ember

Soha, még a lelkem legmélyén sem gondoltam arra, amikor vele voltam, hogy "nálatok", nyomorékoknál..."

...mert hogy ő nem zsidó volt, és ezzel utalt az elválasztó sztereotipiára

aminek semmi helye.... emberek közt

talán író fia épp ezért nem emliti saját zsidóságát, mondja is az anyja róla: "Péterben ez a megosztottság nem működik, Nem is érzi. .Inkább magyar érzelmű...

mert szerinte (is) egyek vagyunk! és semmi helye a megkülönböztetéseknek!


 


3 megjegyzés:

  1. Erika Siegfried-Tompson
    Igen, a nálatok és hasonlók az ma is, bármikor szíven üt. Nem régen történt, nagyon régi barátnő mondta 'még nektek sem sikerült', màrmint zsidóknak .. igazán nem gondolt semmi rosszat, sőt, és én abszolút zsidóként identifikálom magam, mint nép, és így is furcsa volt.

    Gonda Julia
    persze, mert kirekesztés, elkülönítés - akárhogy is

    VálaszTörlés
  2. Erika Siegfried-Tompson
    Gonda Julia magamon csodálkozom, miert is furcsa nekem mikor én különítem el magam, mindenütt mindig meg is mondom, én a nyelven, költészeten kívül nem vállalok semmi közösséget Mo-gal és a magyarokkal, nem is vagyok magyar állampolgár már a 80s évek évek óta, mert nem akarok az lenni. Mégsem szeretem ezt a 'nektek' dolgot. Az ellentmondás bennem van. Illetve onnan hogy Angliában soha nem hallana ilyet az ember baráttól: you ... as in not British.
    No persze más a párválasztás (amiről írtál) soha nem is voltam senkivel komolyabb kapcsolatban aki nem volt zsidó. Bárhol a világon, bármilyen állampolgársággal, háttérrel, de zsidó. Így sokkal egyszerűbb az élet 🙂

    Gonda Julia
    értem, értelek , de mi sose vagyunk "csak" zsidók, még ha 100 százalékig is azok vagyunk! én is igy érzem...a kultúránk miatt is, igen. És mert ember-telen a megkülönböz/tetés!
    És az emberiség egy, és beletartozunk, és mintha onnan löknének ki vele! - És képzeld a férjem nem is volt zsidó- de mindig a zsidókkal éreztem mélyebb rokonságot. S a lányom vissza is állitotta a "rendet" ... ennek igy kellett történnie. Különösen mostanában vált világossá,
    amikor kiderültek rabbi őseim..századokra vissza (ősapám volt az első szegedi rabbi pl 54 évig, 1790-től) és persze, hogy nem is volt vegyes házasság az őseim "körében"....... de én magyarnak is érzem magam, és ez nem von le semmit a (100 százalékos) zsidóságomból, de ez nem matematika... ha már itt születtem...ez a kettős identitás, amit kellemetlen, ha mások nem fogadnak el, és azt mondják: nálatok...mert én is itt vagyok itthon...(ha van is bennem egy fantomfájdalom a másik, régebbi tán igazibb de sose látott- mégis bennem élő - otthon után... Igen, ez "bonyolult" - de ilyen vagyok, ez vagyok

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erika Siegfried-Tompson
      Gonda Julia igen, bonyolultak tényleg vagyunk 🙂🤗

      Törlés