„A feltolakodó undor
okán”
– DIA-beszélgetés
Petri György
tekintetéről
Petri már fent említett paradox jellegét tükrözi az „alanyisághoz”
és a „tárgyiassághoz” való viszonya is.
Hiszen a köztudatban elsősorban az egyik Utolsó Nagy Alanyi Költőként él,
akinek költészetét – annak minden, a magyar líratörténet posztmodern fordulatát
jellemző nyelv- és szubjektumkritikai vonatkozása ellenére –
Radnóti Sándor elhíresült írásában „megmenthetetlenül személyesnek” nevezte.
Mégis – mint arra Turi Tímea emlékeztetett –
Petriben végig volt egy olyan vágy, hogy elfogulatlanul,
a maguk objektív valóságában lássa a dolgokat.
Witold Gombrowicz kifejezésével élve:
nem volt rá jellemző a költészet valóságot megszépítő struccpolitikája.
Ahogy azt a Turi által idézett versben vallotta a költő:
„Az én szemem száraz. Nézni akarok vele.”
Természetesen Petri politikai költészete is szóba került.
Forgách András, tartva magát egykori esszéje
(Petri György, a szemlélődő költő) állításához,
Petrit – ellentétben az általános vélekedéssel –
elsősorban nem politikai, hanem kontemplatív költőnek tartja.
Mint kifejtette, Petrire szerinte
az ‘56-os forradalmat nyíltan tematizálni merő versei miatt ragadt rá
a „politikai költő” címkéje.
Sőt, mint azt egy igen mulatságos anekdotával illusztrálta is,
Petri istenigazából regényíró volt:
Forgách egyszer meglátogatta a költőt a lakásán,
ahol a felesége azzal fogadta, hogy Gyuri napok óta depressziós;
ennek demonstrálásaként pedig a költőre mutatott,
aki kisgatyában ült a matracon,
és áhítattal vegyes sóvárgással tekintett fel
a könyvespolcon terpeszkedő
Bevezetés a szépirodalomba és Emlékiratok könyve című
igencsak vaskos prózakötetekre.
„Regényíró agya volt, mert nagyon jól átlátta az idő problémáját,
csak nem volt meg hozzá a türelme” – mondta ki a verdiktet Forgách András.
Később Turi Tímea – még Petri politikai költészetéhez kapcsolódóan – ,
hozzátette, hogy egy vers poétikai erejét az is megadhatja,
ha úgy beszél, ahogy más nem mer, de szeretne.
Petri György költészetére éppen azért tudott ráragadni ez a jelző,
mert ebben volt nagyon jó.
A kortárs politikai költészettel –
amiről úgy nyilatkozott, hogy „nincs, de igény lenne rá” –
részben épp az a baj, hogy elviekben mindent le lehet írni,
legalábbis nincs olyan nyílt, szamizdatba kényszerítő cenzúra,
mint a Kádár-rendszerben.
Így önmagában a kimondásnak nem is lehet már akkora tétje,
mint Petri idején – a rendszerváltás kihúzta a politikai líra alól
(s így Petri alól is) a szőnyeget;
de Turi nem temetné még ettől a politikai érdekeltségű költészetet:
szerinte most egyszerűen egy más szőnyegen állunk.
Ma is működő, pozitív példaként említette Erdős Virág verseit,
aki többek között azzal tud releváns politikai gesztust tenni,
hogy nyíltan tematizálja szövegeiben
a („civil”) futár- és a („művészi”) költőlét diszkrepanciáit.
Turi szerint a politikai költészet és Petri György jelentőségét
épp a kortárs politikai kondíciók adják meg,
melyek miatt – ellentétben Károlyi Csaba
nagy vitát kiváltó 2008-as esszéjével,
,melyben Petri renoméjának süllyedését regisztrálta –
megerősödik a Petri-életmű relevanciája.
Egy olyan életműé, mely arra késztet,
hogy egy új, a jelen problematikáján áttükröztetett
viszonyt építsünk fel ezzel a hagyománnyal.
Hiszen, ahogy Turi Tímea fogalmazott:
„egy korszakban vagyunk újra. És újrakezdődött a történelem.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése