jubileumi koncerttal - többek közt - megünnepeltük
én is... jelen voltam (meghívtak), mert elődjébe jártam 6 évig (Szegedi utcainak hívták akkor), de nem sokkal utána alakult zeneiskolává... "Bartókká"... és fogalommá... és lányom már idejárt - 8 évig (kis gimis tévelygéssel megszakitva:)
neki itt kellett volna lennie, beszédet mondani, de már elszerződött előbb egy debreceni tárlatnyitogatásra, így írásban küldte el mondandóját, amit felolvastak:
íme, olyan szép és megható a szöveg, hogy ide is mellékelem:
"Üzenet egykori iskolámba
„Úgyis lehet mondani, hogy anyám egy életen át állandóan menekült. És úgy is lehet mondani, hogy állandóan boldog volt.” Ezek a mondatok
Esterházy Péter Semmi művészet című könyvében olvashatók, körülbelül
tíz éve találkoztam velük először, azóta is gyakran eszembe jutottak,
viszont sokáig nem értettem őket. Hogyan lehet boldog, aki menekül? Hogyan
lehet a menekülés boldogság? Aztán egyszer csak, mint egy villámcsapás,
rájöttem, hogy itt igazából az időről van szó. Úgy élünk az időben, hogy végigmenekülünk a különböző élethelyzeteken, az emlékeink menekültjei vagyunk, mert, ahogy mondani szokás, az idő egyirányú utca. A menekülés úgy lehet boldogság, hogy felismerjük, mindig minden változik. Mi is.
Amúgy is megható volt az egész...
Kórusok váltogatták egymást , a legkisebbektől (kicsinyek kórusa) , a vegyeskarig,
illetve öreg diákok is be-bekapcsolódtak...
de a csúcs ez volt, a végén,mint kiderült, az iskola "himnusza" (nekem
maradandó élmény
még lányom ballagásából, végigkacagták, a hulló rózsaszirmok alatt
(lassan 20 éve!!!)
A zene az kell....
„Úgyis lehet mondani, hogy anyám egy életen át állandóan menekült. És úgy is lehet mondani, hogy állandóan boldog volt.” Ezek a mondatok
Esterházy Péter Semmi művészet című könyvében olvashatók, körülbelül
tíz éve találkoztam velük először, azóta is gyakran eszembe jutottak,
viszont sokáig nem értettem őket. Hogyan lehet boldog, aki menekül? Hogyan
lehet a menekülés boldogság? Aztán egyszer csak, mint egy villámcsapás,
rájöttem, hogy itt igazából az időről van szó. Úgy élünk az időben, hogy végigmenekülünk a különböző élethelyzeteken, az emlékeink menekültjei vagyunk, mert, ahogy mondani szokás, az idő egyirányú utca. A menekülés úgy lehet boldogság, hogy felismerjük, mindig minden változik. Mi is.
Az
elmúlt időkbe, a magunk mögött hagyott élethelyzetekbe nem lehet
visszatérni. A helyekhez igen, de kérdés, hogy valóban
ugyanazokhoz a helyekhez térünk-e vissza ilyenkor? Ma, amikor
személyesen nem tudok veletek lenni a Bartók hatvanadik
születésnapján, és azt üzenem ezzel a más által felolvasott
szöveggel, hogy lélekben veletek vagyok, akkor igazat is mondok meg
nem is. Mert a valóság az, hogy bár most nem vagyok a Bartókban,
de a Bartók mindig velem van. Bizonyára mindenkinek ismerős az
érzés, amikor visszatér a régi iskolájának udvarára, hogy az
udvar, amióta nem járt ott, összement. Kisebb lett,
összezsugorodott. Pedig valójában csak ő lett nagyobb, az arányok
változtak meg. Az összezsugorodott udvarokba bármikor
visszatérhetünk. A bennünk élő tágas tereket azonban magunkban
hordozzuk.
Bartókosnak
lenni olyan útravalót jelentett az én számomra is, aminek a
jelentőségét magam is csak később mértem fel igazán és mérem
fel a mai napig. Szerettem Bartókosnak lenni, de azt, hogy miért,
és hogy ez mit is jelent, csak később tudatosult bennem: leginkább
akkor, amikor már felnőtt fejjel másokat hallottam saját iskolai
élményeikről, gyerekkorukról beszélni. Arra, hogy milyen
törékeny, formázható és fogékony az ember általános iskolás
korában, hogy micsoda felelősség egyengetni az életét, valójában
csak felnőtt fejjel döbben az ember, és arra is, hogy micsoda
szerencséje volt, ha olyan iskolába járhatott, mint a Bartók,
ahol szabad lehetett és biztonságban volt. A szabadság és a
biztonság két olyan alapérték, ami ma egyre nehezebben tűnik
összeegyeztethetőnek, a világ olyanná változott körülöttünk,
ahol a közbeszéd azt sejteti, a kettő közül választanunk kell.
Mi viszont, akik olyan szerencsések vagyunk, hogy olyan nevelést és
oktatást kaptunk, mint a Bartókban, pontosan tudjuk, hogy a valódi
szabadság biztonságot ad, és hogy aki biztonságban érzi magát,
csak az lehet valójában szabad.
Nem
megy mindenki művészi pályára, aki művészeti iskolába jár, de
ez nem számít, nem ez, ami számít. Hanem az, hogy világos
értékrendet kaptunk, ami később is eligazíthat minket döntési
helyzetekben. Amikor láttam, hogy a mai koncertre készülve
szétküldték a kottákat a közös éneklésre, eszembe jutott,
hogy persze, ez praktikus, de hát nyilván úgyis mindenki emlékszik
ezekre a dalokra. Kívülről fújja őket. Én is elénekeltem őket
a kisfiamnak, illedelmesen végighallgatta, de nem nagyon értette,
miért vagyok annyira megilletődve. Pedig bármilyen ünnepségen,
amikor felcsendül a himnusz, és mindenki ugyanazt a dallamot
énekli, én ma is mindig csakazértis az altot énekelem, és
ilyenkor mindig a Bartókra gondolok."
Kórusok váltogatták egymást , a legkisebbektől (kicsinyek kórusa) , a vegyeskarig,
illetve öreg diákok is be-bekapcsolódtak...
de a csúcs ez volt, a végén,mint kiderült, az iskola "himnusza" (nekem
maradandó élmény
még lányom ballagásából, végigkacagták, a hulló rózsaszirmok alatt
(lassan 20 éve!!!)
A zene az kell....
A világos értékrend. Ez az, amit kaptunk, és most mint saját kulturánkat, továbbadjuk. Tartalmas üzenetet írt a lányod!
VálaszTörlésszerintem is
TörlésIgen, szép és pontos.
VálaszTörlés