2019. július 8., hétfő

apai örökség



 

élvezettel fogtam neki a könyvhöz, magával ragadt világossága (hálásan még a fordítónak is utána néztem Nemes Ágnes, aztán már lohadt az érdeklődésem...bár igy is két nap alart kiolvastam)

a konklúzió: a kérdés, mire nincs válasz: miért is kell meghalni

ez ott maradt a levegőben , eredetileg az író apja teszi fel a kérdést, akinek  fenyegetően növekedő daganatot találnak a fejében (végül is nem műtetik meg, de miért nem.... a 86 éve miatt?)

("Egyáltalán mlért kell az embernek meghalnia? .- kérdezné az orvost És persze jogosan kérdezné. Ez egy jó kérdést" 135.o)

pontosan leírja az író  a betegség tüneteit, előrehaladását, és az egész apa nagyon plasztikusan jelenik meg,kettőjük apa-fia viszonylatában elsősorban

semmit se szabad elfelejteni

"Pontosan kell emlékeznem - mondtam magamnak -, mindenre pontosan kell emlékeznem, hogyha már nem lesz, újjá tudjam teremteni az apát. aki engem teremtett." Semmit se szabad elfelejteni. (180)

a könyv zárómondata is ez:

semmit se szabad elfelejteni

és senkit se.

Roth apját már  nem is fogjuk.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése