zsidó új év (Ros Hasono) és hosszú nap (engesztelés napja) (Jom Kippur) közti napok(10) a "félelmetesnapok" , az önvizsgálat, a megbánások ideje, de ezek közt is kitüntetett a szombat: ez a megtérés szombatja
. meg kéne térni!?! csakhogy ez valójában VISSZAtérés! *(tsuva eredeti jelentése szerint) csak vissza kellene térni oda, ahol eleve voltunk, amivé teremtettünk - tudjuk, "isten képmására"
Csak ez a képmás többnyire eltávolodik már a teremtőjétől, ezért van (lenne)szükség a meg- azaz visszatérésre. Évről-évre megkiséreljük... megbánva a múltban elkövetett hibákat, és fogadalmat téve kijavitásukra a jövőben. Egész egyszerűen arra készülve, legalábbis elhatározva,hogy jobbak leszünk...
Bölcseink a megtérést úgy értelmezték, hogy az két részből áll: egyrészt a múltban elkövetett rossz megtagadása, másrészt az az ünnepélyes fogadalom, hogy a jövőben jobb leszek, mint voltam.
"Mely vétkekre vonatkozhat a megtérés? Bölcseink ebben az esetben is két fajta bűnt különböztetnek meg egymástól. Az egyik, amit az ember Isten ellen követ el azzal, hogy nem tartja meg a Tóra parancsolatait. A másik pedig az, amit embertársai ellen követ el. A Tóra ugyanis az embertársaink iránti megbecsülést, becsapásának tilalmát éppúgy előírja, mint a szombattartás kötelező voltát, vagy a disznóhús evésének tilalmát. A Talmud pedig előírja, hogy az embertársaink ellen elkövetett gonosz cselekedetekért csak kkor lehet bűnbocsánatot nyerni, ha előtte közvetlenül bocsánatot kér attól, akit megbántott..
embertársaink ellen elkövetett vétkeket csakis ők bocsájthatják meg. Amennyiben erre nem hajlandó, akkor megtérése nem fogadtatik el.
Istenhez forduló imák előtt előbb embertársainkhoz kell fordulni , bocsánatért, és milyen jó lenne meg se bántani őket... eleve.
Ovinu
Malkénu --- "Atyánk, királyunk…” – szól a fohász
újévi imáinkban. Ez a két kifejezés Istennel való kétrétű
kapcsolatunkra utal. Hiszen két szinten is kapcsolódunk az
Örökkévalóhoz. A kapcsolat első szintje a törvények
megtartásán alapul: értelmünk a Tan megértésével birkózik.
Érzelmeink az Örökkévaló iránti szeretetünkben és
félelmünkben jutnak kifejezésre, cselekvőképességünk
pedig a parancsolatok, erkölcsi normák megtartásában nyilvánul
meg. Olyan e kapcsolatnak a szintje, mint a főnök–beosztott,
király–alattvaló kapcsolata. A kapcsolat erőssége a
kötelességek megtartásán alapszik.
Van azonban a
kapcsolatnak egy mélyebb szintje is, ez pedig az Apa-fiú
kapcsolat.
A köteléknek ez a második szintje mélyebb
annál, mint amit gondolatban, szóban vagy tettben kifejezhetünk.
Ez a kötelék akkor is létezik, ha égi Atyánkhoz, az
Örökkévalóhoz fűződő, a Tan megtartásán alapuló kötelék
megszakadt. Ezen a szinten még a vétkezés sem választhat el tőle,
hiszen olyanok vagyunk, mint gyermekei. Egy anya vagy apa mindig
szülő marad, függetlenül gyermeke viselkedésétől. Még akkor
is, ha gyermeke ellene fordul, megtagadja, megszégyeníti, meg sem
ismeri. ő mindig is apja marad, és gyermeke, mintha saját része
lenne, tőle elvághatatlan. A lélek legbensője egy az Örökkévaló
legbensőjével. Ez a kötelék állandó. Lelkünk legbensője
minden időkben Utána vágyakozik. Ez a kötelék nem a mi
erőfeszítéseink eredményeként jön létre, s éppen ezért
sem a
visszatérés lehetőségét.
Jom kipurkor tehát előtérbe
kerül, hogy mindannyiunknak megvan a lehetősége arra, hogy
javítson, hogy tiszta lappal indítson, hogy a múltat felülírva a
jó utat válassza. Magában hordoz ez a gondolat még egy fontos
üzenetet: minden embernek egyenlően elvághatatlan kapcsolata
van a Teremtővel, saját belső esszenciájával. Nincsenek
eredendően szentebb és kevésbé szent emberek, de ennek
megfelelően minden embernek személyes a felelőssége is. Senki nem
bújhat ki a felelősség alól... ....
(*A ’megtérés’ kifejezés nem pontos, hiszen a héberben erre alkalmas szó, a tsuvá valójában ’visszatérést’ jelent. Ennek a terminológiának nagyon mély az üzenete. Az ember ugyanis eredendően jó, ezért aztán nem valami újhoz kell megtérnie, hanem valójában csak vissza kell térni a jó útra. Azt is jelenti ez egyben, hogy a visszatérés, a tsuvá mindenkinek kötelessége, hiszen az is tud még közelebb kerülni Istenhez, és így visszatérni, aki szó szoros értelmében nem követett el vétket.)
Naftali Kraus és KÖves Slomo gondolatai - tőlük (írásaikból) mindig is sokat tanultam-tanulok...
http://judaizmus.blogspot.com/2010/09/heti-haftara-haazinu-2010.htmlhttp://zsido.com/cikkek/a_megujulas_rajtunk_mulik___oszi_zsido_nagyunnepek/12/1599
aliz2. :: 2010. szept. 10. 17:53 :: még nincsenek kommentek :: Címkék: elmelkedes, unnep, zene, zsidóság
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése