2023. augusztus 23., szerda

tótok, zsidó, cigány

 tegnap szinházban voltam

Szent Péter esernyője

komolyan mondom, el fogom olvasni Mikszárh művét, lehet, hogy annak idején csak filmen láttam(?) már nem, tudom, de itt

érdekes jelenségekre lettem figyelmes, ami kicsit eltolta a mondanivalót (-LEHET H Deres Péter műve:)

tudjuk, hogy Miszáth a Jó palócokról irt s itt el is hangzott poénként, hogy mindenütt a földön vannak magyarok, "csakhogy mi nem magyarok, hanem tótok"

de engem különösképp Münczné érdekelt!

aki 17 éve elvesztette a férjét Müncz Jónást... s azóta is keresi (nevezetesen most azon az ügyvéden, akinek apjáé volt a nevezetes ernyő, mi a zsidó Münczhöz került később, s mit a pap huga, Veronka mózeskosara fölé helyezett az esőben s később a legenda összetévesztette Szent Péterrel)



hogyhogy nem kitalálják hogy elküldik Müncznét G-be, ahol az eset törtnt az ernyővel...

mert onnan küldöttség jött az ügyvédhez, kértek egy zsidót, mert kell nekik . minden faluban van, csak nekik hiányzott)

igy adódik, hogy egyszer csak Münzné már Glogová-ben kipenderül a szinpad elejére és igy mutatkozik be:

"Én vagyok Glogova, izraelita hitközsége"

ámbár a pap szerint közéjük tartozik, miközben kóserságra tanitja a pap szakácsnőjét... (meg az a mondat is elhangzik "Jó egy Münczné a háznál")

azért ezt a mondatot se tudom hova tenni:

"Azér egy cigány még kéne"...


... Én valahogy nem tudtam harssányan kacagni egyik kiszóláson sem...

pedig hát jól megvoltak... a szinpadon...


s ami igaz, igaz:

https://mazsihisz.hu/hirek-a-zsido-vilagbol/mazsihisz-hirek/mai-szuletesnapos-mikszath-kalman-aki-megmondta-mi-az-antiszemitizmus

Emlékeznek Müncz Jónásra, az öreg zsidó ócskásra, aki utolsó kincsét, egy kopott esernyőt, az ifjú plébános úr Veronka kishúgának kosárkájára terítette: a kislány nem ázott meg és elterjedt a híre Glogován, hogy Szent Péter óvta meg. Egy jótét öreg zsidó...

 A glogovai pletyka úgy tartja, hogy alighanem Szent Péter járhatott arra azon a szomorú, esős napon, de egészen az sem kizárható, hogy egy másik öreg zsidó, a Müncz Jónás volt. Ki tudhatja....

Végső soron talán mégis zsidóbarátnak kell tartanunk a nagy magyar írót, aki megalkotta az antiszemitizmus igazságtalan, de szellemes definícióját és megteremtette Müncz Jónást, a bolygó zsidót, akit a jótét lelkek Glogován – nem véletlenül – Szent Péternek hittek.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése