Dr Héjjas István mérnök és buddhista oktató, a 2. nap első előadója, ő egyik kedvenc, régebbi könyvem szerzője, aminek már a címe is sokatmondóan jelzi ezt az izgalmas kettősséget (ami mégiscsak egységre mutat): Buddha és a részecskegyorsító (szeretem mikor a keleti filozófiák, az u.n. miszticizmus és a tudomány megtalálja ami közös bennük, szeretem, amikor kiderül, hogy a dolgok - lényegüket tekintve - nem egymás ellenében vannak, hanem ugyanazt közlik - csak másképp...)
most is - látszólag - kettős és egymásnak ellentétes a téma: intuíció és racionalitás, de kiderül, hogy ennek is megvan a maga egysége, azonossága, magasabbról nézve...
intuitió az, amikor ráérzünk valamire, amit logikus módon nem tudhatnánk - s általában a valóság lényege mutatkozik ilyenkor meg. Olyan információ birtokába jutunk, melynek eredete a racionális logikával nem magyarázható. Ez a készség mindenkiben lappang - bár tudattalanul; vagy hagyjuk tudatosodni vagy elfojtjuk. A gyerekeknél még spontán működik, mert ők (színes)képekben gondolkodnak (amíg nem tudnak beszélni), felnőtt korban az intuíciók elnyomódnak; bemerevedik a gondolkodás.
a racionálisan túl van a szuperracionális! (J. A. "az értelemig és tovább"-ja?!), ilyen jelenség, amikor közvetlen lényeglátással kreatív alkotás jön létre,pl Raffaello a Sixtusi Madonnát nagyon fiatalon így alkotta; becsukott szemmel megjelent előtte az egész festmény, megjegyezte, majd megfestette...
Freud lehet túlhaladott, egyoldalú - mégis elévülhetetlen érdeme Héjjas szerint (is)-, hogy felhívta a figyelmet a tudattalan óriási jelentőségére; lelki működésünk nagyobb része u.i. a tudattalanban rejlik. A pszichológia fejlődését tehette lehetővé ez a felfedezés, a tudattalan felfedezése a pszichológiában analóg a kvantum felfedezésével (ami nélkül se számítógépünk, se tévénk, se mobilunk nem lehetne.) a tudattalanban gondolkod(hat)unk is - így lehet, hogy ha lemondunk egy probléma megoldásáról már, mégis tovább dolgozik a tudattalanunk vele, s így egyszercsak "kidobódhat" a jó megoldás (akárcsak egy számítógépből.)
A személyes tudattalan mögött - mint tudjuk, Jung óta - kollektív tudattalan is van,(ezt Freud már nem ismerte el) innen is meríthetünk! (bölcsességet)
R. Assagioli a tudattalant 3 szintre osztja: alsó, középső, felső szintre, a felsőbb szint - a legizgalmasabb - a Self (ami megfelel a jungi Selbst-nek) - ez a "felsőbbrendű én" az igazi énünk, a "valódi" énünk ennek csak vetülete. (Akinél folyamatos a kommunikáció a kétféle én között, az zseni... )
...a tudattalant hagyva hatni ösztönösen ráérezhetünk a valóságra (ami különböző nézőpontokból nézve másnak és másnak mutatkozhat, de mind igaz! - Ha Buddha nézőpontjából nézhetnénk - mindent látnánk. (a buddhizmus szerint folyamatosan változó világot teremtünk, nincs mibe kapaszkodnunk, de nincs is rá szükség! (ez jó!:)
a modern tudomány eredményei nem egyszer intuitív módon (akár álomban ) születtek, többezer éves (pl. buddhista, védikus) szövegek meg olyan tudományos elméleti ismereteket tartalmaznak, mintha ismerhették volna a későbbi elméleteket.
................
László Ruth holisztikus pszichológus szokott témája: asztrológia, szimbológia, álomfejtés - ezoterikus utak a holisztikus pszichológiában. de most nagyon költőire sikeredik az előadás, leit motívja a költő Weöres..., még csak fordítóként: "Az út és erény" - A Tao Te King. (persze az "erény" a jó út, ami a jobb sorshoz vezet; ezzel szemben viszont a rossz - karmával sújt.) l.a 14.
majd Gulácsi szürrealista költő Nakoxypanja kapcsán Weöres Dalok Nakonxiyanból - legszivesebben mind idézné (én hallgatnám is, mind, nem csak a két elhangzottat.), de aztán, mikor nem tudja befejezni az idő lejárta miatt az épp esedékes esettanulmány álom elemzését, mit is tehetne mást, mint egy 3. (az utolsó) nakonxypani Weöres dallal zár, nagyon frappánsan (busásan pótolva is , meg magyarázva a hiányt):
E vers is valóság, akár az álmod.
Az élet: szív és kés egy szín alatt.
Szemeddel az egész tengert halászod
s horoggal mit fogsz? Egynéhány halat.
jól jártunk vele!
..........................
Tarr Bence filozófus, kulturális antropológus a lélektan filozófiai perspektíváiról; illetve a tudat transzcendenciájáról beszél. Arról, hogy hogyan lehet a tudatot "transzcendentálni"...
egy roppant érdekes animációs film bemutatásával szemlélteti, hogy a különböző magasabb dimenziók világa, az alacsonyabb dimenzióban élők számára felfoghatatlan... a sik, 2 dimenziós négyzet alig képes felfogni (álmában!) a gömb világát (csak körnek tudja észlelni) viszont a vonal őt nem. képes kiterjedésében látni.
de valamit megsejthet..., bele is szédül, kicsit kótyagos lesz, elámul, - mint ahogy emelkedett (tágult) tudatállapotban sajátmagam tapasztalata is megváltozik; tér- és időfeletti állapotban nem ugyanaz maradok.
a transzcendens élményektől nem feltétlenül boldogabb lesz az ember, de bölcsebb igen. (jobban látja a dolgok jelentését, megéli az élet valódi súlyát s megszűnik a halálfélelme... )
.............
Orosz Katalin transzperszonális pszichológus Élet-Halál- Élet örök körforgásáról beszél, születésről, halálról (ami közte van, arról nem is igen, inkább csak a be- és a kilépés két kapujáról, ami viszont meghatározó..., nem mindegy hogy esik meg velünk... )
az egészséges születés nem trauma, hanem élmény, de traumává válhat, ha... (ezeket kell elkerülni!)
a születés kultúrája mellett a halál kultúráját is meg kell(ene) tanulnunk
felkészülni életre-halára, hogy teljes életet élhessünk
...............
aliz2. :: 2009. máj. 19. 10:02 :: még nincsenek kommentek :: Címkék: eloadas, pszichologia, tudomany, vers, WEÖRES
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése