néha
olyan ólmos fáradtság telepszik rám, ezt különösen nemitthon,
legtöbbször Szegeden szoktam érezni, a lábaimban..., így tegnap
is; gondolom a sok járkálástól, gyaloglástól, némi
cipekedéssel egybekötve- van ez így (éveim növekvő terheivel
együtt) - ami elkerülhetetlen még akkor is, hogy ha épp
jön valami tömegközlekedési jármű, arra felszállok - de jut
is , marad is, s nincs bicikli, amivel otthon még a sarokra is
járok - szinte soha sehova gyalog...
de
aztán, tegnap, valami fura dolog történt; elmentem
a REÖK palotába,
megnézni a legújabb -Szüts-Vojnich festőművész/házas/pár
napokban nyílt közös kiállítását, és csak utólag döbbentem
rá, amikor már újra az utcán voltam, és újra fáradtságot
éreztem a lábaimban, hogy bent a palotában, pedig a 2.
emeleti termekben ki-bejárkálva, semmi de semmi fáradtságot nem
éreztem! ellenkezőleg!
hasonló
"csodákról", fájdalommegszűnésről szoktak beszélni
táncosok, színészek, amit tapasztalnak színpadi szereplésük
átmeneti idejére; de hogy mindez érvényes lehet a művészet
befogadójára is...?! az már előfordult velem is, hogy a táncos
(rokonaim) minden színpadi mozdulatát empatikus figyelemmel kisérve
a fellépésük után én is elfáradtam, már-már izomlázam volt,
de a fordítottja?, hogy elmúlik a fáradtság, hogy csak a művészet
okozta jóérzés, öröm van... ez kicsit új megközelítésnek
tűnt most...
pedig
így van: a művészet - megpihenés, menedék...
s
milyen furcsa is ez; szinte ugyanazt a külvárosi, elhagyott
gyárudvaros tájat látom a monumentális képeken, amiket
nemrégiben "élőben" Újpesten (csak itt "Kőbányát"
idézi a képaláírás), s ami ott fárasztón felrázó, olykor
elborzasztó, itt, ugyanaz a sivár táj, a művészet
régiójába emelve, mert kifejezve; "szép" lesz.
(vö. Illyés, Bartók kapcsán.:
..."mert
ki szépen kimondja a rettenetet, azzal fel is oldja")
és bár,
mikor az albumukban először láttam e képeket, feltűnt az emberi
arc, sőt alakok hiánya, itt, a monumentális, "eredeti" képek
előtt állva, azt érzem, hogy igenis van ott ember,
mert ott vagyok én, a mindenkori néző, benne a tájban,
azaz előtte, a képeken ábrázolt utak előtt, épületek tövében,
mert emberi léptékűek a képek, igen, számolnak velem, aki nézi,
beállhatok a festő helyére, az ő szemével nézhetem a tájat, de
ez már az én tájam is; megnyugtat, felold, gyönyörködtet.
(Főleg a Szüts képek; érdekes módon a pár férfi tagja a
lágyabb. . "érzelmesebb" - a nő, Vojnich rideg,
szögletes, kemény, kőszerű - de így alkotnak jin-yang egységet,
a lét teljességének egységét)...
áhítatot
érzek a képek előtt, között, azt hogy valami módon szent dolog
a művészet, a lét szentségének kifejezője...
2008. október 2.)
2008. október 2.)
Én is nagy csodálója vagyok mindkettejüknek!
VálaszTörlésTetszett az elemzésed és én is pont így vagyok vele...
Szívemből írtál. Nekem van egy fotóalbumom, fekete-fehér, táj, erdők, stb. , mégis, ha nagyon lent vagyok az emel fel. Tölt fel s nyugtat meg.
VálaszTörlésugye... ugye :)
VálaszTörlésNagyon tetszett, amit - és ahogy - írtál.
VálaszTörlésigen, ismerős érzés: elvonja a figyelmet minden másról, fáradtságról, fájdalomról egy -egy zene, vagy más mű.
" a lét szentségének kifejezője"
abban is egyetértek: a könyvben nem úgy hat ránk egy kép, mint amikor "benne" állunk a közelében részévé válunk
http://www.revizoronline.com/hu/cikk/1034/szuts-vojnich/
A REÖK maga olyan hely, ahol mindenki magára talál. Nem csak a látogató, a művész is többletet kap valamiért.
Törlés