jut ezsembe (miután azt álmodtam, hogy valakiról, akiről nyilvánvaló, nem is tagadja,"kiderítik" fondorlatos mdon, hogy zsidó) (egyébként a valóságban dijazott könyvei is vannak, a holokausztról, amit átélt), L. P. )
Nos, apám nem emlitette, fennmaradt irásaiban a "zsidó" szót ill zsidóságát ,aminek végül is "köszönhette" halálát, meggyilkolását...
Thomas Mannról, Goetheről irt (még gimista korában) esszéket (A Nyugatba) (Ők nem votak zsidók - egyetemes nagyságok)
És 60 oldalas filozófiai tanulmányában: A logika értelmében, (hol gyakran Kantot emliti) - sem -szerepel ez a szó - ..
viszont a tanulmány zárómondatában, igen, Isten...kit mindenek fölé emelt, még szeretett tárgya, a logika fölé is, (ami semmit se ér... Istennel szemben ... hm)...
igy fogalmazta meg:
"„Ha Istennek minden hatalmában áll, kivéve a logikai törvények megsértését, úgy Istennek minden hatalmában áll, kivétel nélkül.”
( a loguika nem oszt nem szoroz, de vajon igaz-e az alaptétel...
- az mindenestre , úgy látszik, (a tanulmány megirása után) nem állt hatalmába, hogy meggátolja a borzalmas történteket...)
(Mindensetre nagyon elgondolkodtat, hogy apámról anyu sokat mesélt kedvenc neveket is, kedvenc iróit, költőit, zeneszerzőit... de semmi "zsidó" vonatkozása nem volt a történeteinek, még az emlitett neveknek sem (Joyce, Villon, Wagner, Verdi...stb)
valóban a "zsidókérdés" nem a zsidók problémája volt sose, mások tették azzá... egyáltalán mások tették jelenvalóvá...
Mit is írt sorstársa, Radnóti (Komlósnak)? ". A zsidóságom „életproblémám", mert azzá tették a körülmények, a törvények, a világ. Kényszerből probléma.Különben magyar költő vagyok."..
. Egyetemes, emberi értékeket képviseltek, egy embertelen korban.
"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése