2019. december 29., vasárnap

különböző zenei felfogások

épp koradélután megszólalt a rádióban hirtelen imádott Schubert fantáziám (amit ismertem már Szabó filmjéből,  meg Markó balettjéből is),, és aminek van egy olyan gyönyörű, makacsul visszatérő  beszédes megindító része amiről szavakkal nem is lehet méltón beszélni....

 nade közben milyen kemény kalapácsütéseket hallottam,alig várva a visszatérést, ,biztos férfi a zongorista állapítottam meg, ennyire keményen nem szabadna játszani egy Schubertet, (az volt persze)

el is gondolkodtam azon, hogy ugyanaz a darab milyen különbözői felfogásokban tud megszólalni (s nem mindegyik tetszik)

később délután mintha parancsszóra, egy olyan beszélgetős műsor kezdődött, amiben Mácsai  és   Katona Márta aktuálisan  Csajkovszkij Diótörő szvitjének különböző zenei feldolgozásairól beszéltek, példákkal illusztrálva

merje valaki mondani, hogy a karmester elhanyagolható  személyiség egy-egy mű interpretlásakor

 (Cabbado, Karaján, Bernstein,, ég és föld, tempóban, tempóváltásban, mely hangszereket tartják dominánsabbnak  stb...) Persze aztán ízlés ís dönti el, kit választunk

Mácsai Bernsteint egy 1972es felvételét választotta, szabálytalanságai ellenére is, egészben, mert számára ő volt a legmagávalragadóbb


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése